بازی تکراری دلار در تعطیلات

دنیای اقتصاد : در روز‌های پایانی هفته سوم اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران مجددا افزایشی شد و به مرز ۲ کانال ۵۲ و ۵۳ هزار تومانی رسید. بررسی‌های پیشین حاکی از آن است که عموما در روز‌های تعطیل و نیمه تعطیل بازار با توجه به کاهش عمق معاملات ارزی تلاش‌های معامله‌گران افزایشی جهت بالا بردن نرخ ارز نیز بیشتر شده و عمدتا نرخ آزاد ارز در روز‌های پایانی هفته دچار افزایش نرخ می‌شود.

12 copy

اما در این میان به عقیده عده‌ای از تحلیل‌گران، با توجه به نمودار هفتگی دلار آزاد می‌توان گفت که رشد قیمت این اسکناس آمریکایی در بازار روز پنج‌شنبه در ادامه نوسانات روز‌های پیشین خود در بازه قیمتی نیمه دوم کانال 52هزار تومانی بوده است. در هر دو حالت می‌توان انتظار داشت که در صورت عدم انتشار خبر جدید منفی، نرخ ارز مذکور در معاملات نخستین روز کاری هفته جدید با افت قیمت فعالیت خود را آغاز کند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات آزاد ظهر روز پنج‌شنبه با حدود 220 تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 52 هزار و 970 تومان رسید. رشد قیمت دلار در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته به بازار سکه و طلا نیز سرایت کرد و قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید را به پله چهارم کانال 32 میلیون تومانی رساند.

هفته خروج دلار از فشار تقاضا

در روز‌های میانی هفته دوم اردیبهشت ماه بود که اخبار مثبت در زمینه افزایش سطح همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد و به سبب انتشار این اخبار انتظارات تورمی فعالان بازار نیز تغییر جهت داد. با افزایش تعداد فروشندگان در بازار روز‌های پایانی هفته دوم اردیبهشت، شرایط فشار تقاضا از بازار رخت بست. در همین راستا قیمت هر برگ اسکناس دلار غیررسمی که در معاملات پنج‌شنبه 14 اردیبهشت ماه در پله سوم کانال 54 هزار تومانی معامله می‌شد با شروع معاملات در نخستین روز کاری هفته‌ای که گذشت وارد سطوح قیمتی کانال 53 هزار تومانی شد. روند کاهشی ارز مذکور در روز یکشنبه نیز از شیب نسبتا بالایی برخوردار بود، چرا که در این روز کانال 52 برای اسکناس آمریکایی رویت شد. اما دیگر تلاش‌های کاهشی ارز مذکور در روز‌های میانی هفته همگی ناموفق بودند و سطوح قیمتی نیمه نخست کانال 52 هزار تومانی به نوعی به هسته سخت قیمت دلار آزاد بدل شد. در روز‌های پایانی هفته گذشته برخلاف روز‌های ابتدایی، دلار غیررسمی دامنه نوسان چشمگیری نداشت. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم نرخ دلار آزاد در این بازه زمانی روی پله‌های هشتم تا دهم کانال 52 نوسان کرد و در نهایت نیز در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود 220 تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه به رقم 52 هزار و 970 تومان رسید. کارشناسان ارزی بازار تهران بر این باورند که پتانسیل کاهشی خبر منتشر شده در هفته دوم اردیبهشت ماه تا همین میزان بوده است. به عقیده این افراد آغاز روند‌های کاهشی جدید مستلزم انتشار اخباری است که بتواند سمت و سوی انتظارات معامله‌گران را تغییر بدهد. در غیر این صورت به‌نظر می‌رسد که سطوح قیمتی 2 کانال 52 و 53 هزار تومانی می‌تواند کریدور جدید نوسان نرخ شاخص ارزی باشد.

تقاضای آخر هفته برای سکه طرح جدید؟

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ سکه طلا ضرب امامی دچار رشد قیمت شد و با حدود 220 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین به رقم 32 میلیون و 400 هزار تومان رسید. این در حالی است که برادر‌های کوچک‌تر این خانواده در روز پنج‌شنبه نوسانات چشمگیری را از خود به نمایش نگذاشتند. گفتنی است که نرخ حباب هر قطعه از این فلز گران‌بها نیز در روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت در کانال 7 میلیون تومانی محاسبه شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید