دوئل بهره با تورم هسته

دنیای اقتصاد : با توجه به رویدادهای اقتصادی اخیر ایالات متحده، اثر سیاست‌های انقباضی بر جلوگیری از رشد تورم در ماه‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفت. شواهد گویای آن است که از آغاز عملیات ضد تورمی در اواخر سال ۲۰۲۱، تورم هسته یا همان تورم بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی همچنان بالاتر از سطح نرخ بهره است. داده‌های تورمی آمریکا در ماه آوریل از سطح ۹/ ۴ درصدی تورم کل و ۵/ ۵ درصدی تورم هسته حکایت دارد. این درحالی است که نرخ بهره سیاستی در ارتفاع ۲۵/ ۵ درصدی ایستاده است. اقتصاددانان برجسته این منطقه معتقدند که سیاست‌های پولی گرچه تورم کل را از سطح ۹/ ۹ درصدی به ۹/ ۴ درصد کاهش داده، اما اثری بر تغییر روند تورم هسته ایجاد نکرده است.

آنها همچنین براین باورند که آمار تورم ماه آوریل، شوک بزرگی به بازار رمزارزها به شمار می‌‎رود و آنها را در مسیر نزولی قرار داده است. در سوی دیگر بازارها، هر اونس طلای جهانی که در روزهای اخیر در حال آماده‌سازی برای ثبت رکورد تاریخی در سال 2023 بود، شیب کاهشی به خود گرفت. دلیل این امر چیست؟ تحلیل‌گران با استناد بر داده‌های تورمی اعلام کردند که تورم هسته همچنان در سطوح قوی خود باقی مانده است و تورم کل نیز با هدف تورمی بانک مرکزی 9/ 2 درصد فاصله دارد. این امر این سیگنال مثبت را به دلار جهانی می‌دهد که سیاست‌های پولی انقباضی ادامه خواهد داشت.

سیاست انقباضی؛ بی‌اثر بر تورم هسته
آمار تورم آمریکا در ماه آوریل حاکی از آن است که با وجود تداوم سیاست‌های انقباضی و کاهش سطح تورم در آمریکا، تورم هسته این کشور سر سازش ندارد و همچنان نشانه‌ای از کاهش در آن به چشم نمی‌خورد. بر همین اساس برخی صاحب‌نظران اقتصادی با بررسی آمارها در تلاشند که سطح اثر‌گذاری نرخ بهره بر نرخ تورم هسته را بسنجند. بر این اساس گرچه فدرال رزرو در مدت کوتاهی توانست بهره را تا 25/ 5 درصد افزایش دهد، اما تورم بدون احتساب مواد خوراکی و انرژی برای پنجمین ماه متوالی در بازه 5/ 5 تا 7/ 5 درصدی است.

این امر حاکی از آن است که سیاست‌های انقباضی اثری بر روند نزولی تورم هسته نداشته است. این درحالی است که تورم کل بر خلاف روند تورم هسته حرکت می‌کند و در مسیر نزولی قرار دارد. طبق گزارش اداره آمار کار آمریکا در ماه اخیر، تورم کل در سطح 9/ 4 درصدی قرار گرفت و حدود 1/ 0 واحد درصد بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش‌ یافت. در همین راستا برخی از تحلیل‌گران براین باورند که دولت با اتخاذ سیاست‌های ضد تورمی خود در حال سرکوب تورم است. آنها در همین راستا افزودند که مقامات آمریکا برای سرکوب تورم هسته تنها توانستند که با تغییرات اعمال شده در حوزه مسکن اندکی از افزایش قیمت‌ها در ماه آوریل بکاهند. بنابراین تنها عاملی که توانست تورم هسته را از 6/ 5 درصد به 5/ 5 درصد برساند تحولات بخش مسکن بود. گرچه در این میان نظرسنجی‌ها در این بخش نشان می‌دهد که بیشتر سرمایه‌گذاران و افراد عادی معتقدند که فدرال رزرو در کاهش تورم هسته موفق نبوده است، اما شواهد نشان‌دهنده تداوم سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی است. درپی این امر دلار جهانی به کانال 102 واحدی وارد شد و بار دیگر بازارهای جهانی از جمله رمزارزها و طلا را در مسیر نزولی قرار داد. در واقع سرمایه‌گذاران بر این باورند که بار دیگر پافشاری فدرال ‌رزرو بر سیاست انقباضی موجب تقویت دلار می‌شود و این مساله نیز با کاهش قیمت طلا و رمزارزها همراه خواهد بود. همین مساله موجب شده انتظارات منفی از آینده شاخص دلار، بازار رمزارزها و طلا را قرمزپوش کند. نکته قابل توجه اینجاست که عمده کاهش تورم به کاهش هزینه انرژی و مواد غذایی بازمی‌گردد که به دنبال کاهش ریسک ناشی از جنگ اوکراین با کاهش مواجه شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید