دلار یک پله پایین آمد

دنیای اقتصاد : روز گذشته، در معاملات بازار آزاد، قیمت دلار به روند کاهشی خود ادامه داد و با ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به روز شنبه، به قیمت ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. روند کاهشی دلار از هفته دوم اردیبهشت‌ماه آغاز شد. به‌نظر می‌رسد با تعدیل شدن تقاضا از نیمه اردیبهشت به‌نسبت اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری، قیمت ارز یک روند کاهشی را طی می‌کند و با ادامه شرایط فعلی، رسیدن قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان، دور از انتظار نباشد.
دلار یک پله پایین آمد
همچنین اخبار مثبت سیاسی و مذاکرات با کشورهای منطقه و همچنین سفر اخیر وزیر اقتصاد به عربستان سعودی، چشم‌انداز مثبت ایجاد کرده و باعث تعدیل انتظارات تورمی شده است. اثر این تعدیل در انتظارات تورمی، خود را در کاهش نرخ ارز آزاد نمایان کرده است. البته برخی از کارشناسان این کاهش در نرخ ارز را فاقد اهمیت چندانی می‌دانند و معامله‌گران بازار ارز نیز معتقدند دلار از کانال فعلی پایین‌تر نمی‌آید. همچنین با افزایش نرخ‌ها در مرکز مبادله ارز و طلا، انگیزه تامین‌کنندگان ارز در این مرکز بیشتر شده و صادرکنندگان که حکم عرضه‌کننده ارز در مرکز مبادله را دارند، ارز بیشتری عرضه می‌کنند. قیمت دلار در مرکز مبادله نیز در روز گذشته بدون تغییر نسبت به روز شنبه معامله شد. اسکناس دلار با قیمت ۴۲هزار و ۳۵۳ تومان و حواله دلار نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

تاثیرات متقابل بازارها بر یکدیگر
روز گذشته در بازار غیررسمی قیمت اسکناس آمریکایی به روند کاهشی خود ادامه داد. این کاهش در قیمت دلار آزاد، بر سایر بازارهای دارایی نیز تاثیر گذاشت. بازار سکه پس از کاهش قیمت ۹۰۰ هزار تومانی در روز شنبه، روز گذشته قیمت سکه امامی ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت و به ۳۱ میلیون ۳۰۰ هزار تومان رسید. کارشناسان حوزه بازارهای دارایی معتقدند که کاهش قیمت دلار برای معامله‌گران سکه خبر خوشایندی نبود و این فلز گران‌بها را در سراشیبی قرار داد. در واقع نوسان قیمت دلار سیگنال مهمی به خریداران و فروشندگان فلز زرد می‌دهد. البته برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که این ریزش‌ها یک موضوع عادی است و به این ریزش‌ها باید به عنوان یک نوسان محدود نگاه کرد. این کارشناسان این‌گونه استدلال می‌کنند که اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آورند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهند. البته با وجود کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار در مرکز مبادله پس از گذشت ۱۰ روز تغییر و در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت، افزایش اندکی را تجربه کرد. این قیمت‌ها در روز گذشته بدون تغییر باقی ماندند.

انتظارات تورمی و قیمت دلار
در شرایطی که قیمت‌ها نوسان شدید داشته و تورم بالاست و ازطرفی بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی محدودی دارد، توانایی نهادهای پولی برای تعیین قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه بانک مرکزی نیز با وجود اختیارات نامحدود، به دلیل کمبود منابع ارزی توانایی کمتری برای کنترل بازار و قیمت‌ دلار خواهد داشت. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تعیین نرخ دستوری برای دلار، ریشه معضلات موجود در بازار ارز است. افت تولید و به‌دنبال آن رشد نقدینگی و تورم افزایشی، گران شدن کالاها و خدمات، دلار و ارز، زنجیره‌ای است که تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند از قیمت‌گذاری دستوری دولت نشات گرفته است. به همین دلیل این گروه از تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز باید سیاست‌های سرکوب قیمت را کنار بگذارند و برای کنترل این بازار به سیاست‌های غیرقیمتی و غیر‌دستوری روی بیاورند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید