حرکت دلار در مدار ثبات

دنیای اقتصاد : بررسی بازار ارز در روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار آزاد بدون تغییر، در سطح ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. درواقع قیمت دلار پس از دو روز کاهشی ابتدای هفته جاری و برگشت قیمت به کانال ۵۱ هزار تومانی در روز دوشنبه با نوسان افزایشی محدود همچنان در این کانال باقی ماند.

معامله‌گران بازار ارز کاهش دمای دلار در روزهای گذشته را ناشی از دو اتفاق مهم می‌دانند. احتمال سفر پادشاه عمان به ایران و سفر وزیر اقتصاد به جده برای حضور در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی، دو رویدادی است که معامله‌گران، آنها را سیگنال‌های سیاسی موثر بر کاهش قیمت دلار در هفته جاری عنوان می‌کنند. در واقع سیگنال‌های سیاسی مثبت بر بازار ارز تاثیر گذاشته و از التهاب قیمتی دلار کاسته است. برخی ‌از فعالان اقتصادی اذعان می‌کنند که درصورت تداوم شرایط موجود و بهبود نسبی مناسبات سیاسی ایران با کشورهای منطقه، احتمال تداوم روند نزولی قیمت دلار وجود داشته و حتی ممکن است از کانال ۵۰ هزار تومانی نیز پایین‌تر بیاید. البته انتشار برخی اخبار مبنی‌بر ممنوعیت معاملات با دلار در عراق، می‌تواند عرضه ارز از سمت عراق را کاهش دهد و بر قیمت دلار اثر افزایشی داشته باشد. روند کاهشی قیمت دلار از نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز شده است. ازسوی دیگر بررسی بازار سکه و طلا در روز دوشنبه نشان می‌دهد که قیمت سکه نیز متاثر از بازار دلار، تغییر محسوسی نداشته و در همان سطح ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شده است.

قیمت حواله و اسکناس در مرکز مبادله ارز و طلا نیز تغییری نداشته و به‌ترتیب با قیمت ۳۸هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۲هزار و ۳۵۳ تومان معامله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از دو روز پیش، سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی اعلام‌کننده نرخ ارز آزاد، نر‌خ‌هایی در کانال ۴۶ هزار تومان اعلام کرده‌اند. این اقدام سایت‌ها و کانال‌های مذکور، می‌تواند ناشی از اراده سیاستگذار پولی برای درکنترل ‌گرفتن قدرت قیمت‌گذاری این کانال‌ها و سایت‌ها باشد. به‌نظر می‌رسد سیاستی وجود دارد تا تمامی قیمت‌گذاری‌ها تنها از سوی یک نهاد انجام بگیرد و بقیه زیرمجموعه همان یک نهاد باشند.

ممنوعیت معامله با دلار در عراق
ازسوی دیگر، انتشار خبری مبنی‌بر ممنوعیت معامله با دلار در عراق نگرانی‌هایی را درباره تامین ارز برانگیخته است. روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، در جدیدترین اقدام مقامات عراقی برای کنترل نوسان نرخ ارز در بازار سیاه، وزارت کشور عراق معامله با دلار آمریکا را ممنوع کرد. این خبر تلاش مقامات عراقی برای کاهش شکاف بین نرخ رسمی ارز و نرخ ارز در بازار سیاه را نشان می‌دهد. موضوعی که به افزایش قیمت‌ها در این کشور منجر شده است. اثر این اقدام دولت عراق بر بازار ارز ایران می‌تواند قابل توجه باشد. به این صورت که می‌تواند باعث محدود شدن عرضه دلار ازسوی عراق شده و به این ترتیب بازار ارز را با شوک عرضه مواجه کند. این موضوع نیز نهایتا خود را در افزایش قیمت ارز نمایان خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید