بازگشت امیدواری به قاره سبز

دنیای اقتصاد : خبر داغ روزهای اخیر را گریز اروپا از رکود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. طبق آمار‌های منتشر شده از تولید ناخالص داخلی اروپا در فصل اول حاکی از آن است که این منطقه نسبت به آخرین رشد اقتصادی خود در محدوده صفر، ۱/ ۰ درصد رشد کرده است. شواهد گویای آن است که دو محرک اصلی رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و همچنین صادرات قابل توجه این منطقه در ماه‌های اخیر بوده است.

نکته قابل ذکر این است که تجارت خالص با رشد 5/ 8 درصدی خود نقش مهمی را در رشد اقتصادی قاره سبز ایفا کرده است. تراز تجاری تعدیل نشده منطقه یورو از کسری 20 میلیارد یورویی در سه ماهه اول سال 2022 به 6/ 25میلیارد یورو افزایش یافت. داده‌های تجاری مطلوب در سه ماهه اول سال جاری ناشی از صادرات بالاتر ماشین‌آلات، وسایل نقلیه و مواد شیمیایی و کاهش واردات انرژی بود. همچنین کسری تجاری اتحادیه اروپا با چین، دومین شریک تجاری بلوک پس از ایالات‌متحده، در سه ماهه اول به 7/ 74میلیارد یورو از ‌92 میلیارد یورو در مدت مشابه سال 2022 کاهش یافت، زیرا اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی خود به پکن است.

علاوه بر عوامل مذکور، کاهش واردات انرژی از روسیه نیز تاثیر چشمگیری در رشد اقتصادی داشته است. واردات از روسیه که زمانی تامین‌کننده اصلی نفت و گاز اتحادیه اروپا بود، در دوره ژانویه تا مارس 1/ 72 درصد کمتر از یک سال قبل بود، زیرا اتحادیه اروپا خرید بیشتر انرژی خود از مسکو را پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه متوقف کرد. اداره آمار در ادامه گزارش خود این موضوع را نیز تاکید کرد که با توجه به عوامل مذکور پیش‌بینی‌ها از رشد 2/ 0درصدی تولید ناخالص داخلی حکایت داشت. اما چه عواملی سبب شد اقتصاد اروپا از رشد بیشتر عقب‌نشینی کند؟ این منطقه با توجه به افزایش هزینه‌ها در بخش انرژی و مواد غذایی در ماه‌های پیشین و عملیات ضد تورمی بانک مرکزی برای مهار آن، اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.

عامل دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه یورو، آلمان در سه ماهه اول نتوانست اقتصاد خود را بهبود بخشد و رشدی را ثبت نکرد، اما در مقابل آن فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با رشد اندکی مواجه شدند. عوامل ذکر شده در نهایت موجب شد قاره سبز با رشد 1/ 0درصدی اقتصاد خود رو‌به‌رو شود. همچنین نرخ رشد اقتصادی سالانه در این منطقه با نرخی معادل 3/ 1 درصد مواجه شد که در مقایسه با دوره قبل با نرخ 8/ 1 درصدی، کاهش یافته است. برخی از تحلیل‌گران افزودند که با توجه به رشد 6/ 0درصدی نرخ اشتغال در فصل اول و رشد 1/ 0 درصدی تولید ناخالص داخلی، بانک مرکزی در فاز صعود بهره قرار گرفته است. تورم در منطقه یورو که ماه گذشته با رشد 1/ 0 واحد درصدی مواجه شده بود در سطح 9/ 6 درصدی قرار گرفت که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با توقف یا کاهش بهره این نرخ در ما‌ه‌های آتی به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید