سوغات دلاری سلطان

دنیای اقتصاد : معامله‌گران بازار ارز تهران در فاز انتظار به سر می‌برند. نوسانات قیمتی دلار تهران و هرات که به‌واسطه درگیری‌های مرزی میان ایران و افغانستان صورت گرفته بود فرو نشست و نرخ هرات به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشت. فعالان ارزی بازار تهران نیز احتیاط را چاشنی کار خود کرده و بازار با عمق کم به فعالیت خود ادامه داد. دلیل اصلی این احتیاط را می‌توان در سفر هیثم ‌بن طارق، سلطان عمان به کشور در روز گذشته دانست.
سوغات دلاری سلطان
بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که این سفر می‌تواند حاوی سیگنال‌هایی در زمینه قرارداد هسته‌ای با قدرت‌های جهانی باشد. بررسی‌های پیشین حاکی از آن است که سیگنال‌های برجامی چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی تاثیرات چشمگیری بر سمت و سوی انتظارات معامله‌گران دارد. از شهریور ماه سال گذشته که مذاکرات هسته‌ای به نوعی به فاز غیر رسمی کشیده شد، طرفین اصلی از طریق واسطه‌ها باهم در ارتباط بوده‌اند. به عقیده کارشناسان سلطان عمان نیز می‌تواند یکی از همین واسطه‌ها بوده و در جریان سفر خود به ایران حامل پیامی در زمینه آینده مناسبات سیاسی ایران و غرب باشد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۲۰۰ تومان کاهش به رقم ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

دیروز یکشنبه ۷ خرداد روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را در حوالی نرخ پایانی روز شنبه یعنی رقم ۵۱هزار و ۸۰۰ تومان آغاز کرد. به گذشت چند ساعت از معاملات بازار در روز گذشته نرخ این ارز حدود ۲ پله کاهش یافت. پیش‌تر با توجه به وقوع برخی درگیری‌ها در مرز ایران و افغانستان و رشد نرخ دلار هرات پیش‌بینی می‌شد بازار روز یکشنبه نیز در فاز افزایشی به فعالیت خود ادامه دهد. اما پایان این درگیری‌ها و از سر‌گیری روابط تجاری از مرز پل ابریشم از یکسو و همچنین سفر سلطان عمان به کشور از سوی دیگر سبب شد نرخ ارز در بازار روز گذشته کاهشی شود. در نهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در عصر روز گذشته با حدود ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شد.

ورود سکه به کانال ۳۰
همزمان با افت قیمت ۲۰۰ تومانی دلار در معاملات آزاد روز گذشته، قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۴۲۰هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز شنبه به رقم ۳۰ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز روز گذشته در سطوح ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید