سیاست‌های انقباضی ادامه دارد

دنیای اقتصاد : با تاکید «لرتا جِی. مستر» رئیس فدرال رزرو کلیولند بر تداوم سیاست‌های انقباضی، انتظارات برای تقویت دلار جهانی در روزهای آتی افزایش پیدا کرده است. به گفته برخی از تحلیل‌گران بازارهای جهانی با توجه به عملکرد فوق در آغاز هفته معاملاتی جدید در مسیر نزولی قرار خواهند گرفت. آمارها حاکی از آن است که دو رمزارز مهم بازار کریپتو از جمله بیت‌کوین و اتریوم در حال رشد هستند. بیت‌کوین در ساعت ۱۶ به وقت تهران کانال ۲۷ هزار دلاری را بار دیگر فتح کرد و اتریوم نیز در میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری قرار گرفت. در این بحبوحه مساله این است که با توجه به تداوم پروسه اعمال سیاست‌های انقباضی از سوی کمیته بازار باز فدرال رزرو و در پی آن یکه‌تازی شاخص ارز آمریکایی، بازارهای ریسکی به رشد خود ادامه خواهند داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت این امر با توجه به شرایط فعلی اقتصاد آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود. کارشناسان در پیرامون این موضوع اعلام کردند که نوسانات اخیر دارایی‌های مذکور را باید ناشی از تردید مقامات در اتخاذ سیاست‌های خود دانست.
سیاست‌های انقباضی ادامه دارد
با روند آهسته‌تر تورم در ماه اخیر یکی از رهبران فدرال رزرو در کلیولند، لرتاجی مستر اعلام کرد: «تورم هنوز خیلی بالا و سرسختانه است. احتمال افزایش بهره در ماه‌های آتی را رد نمی‌کنم.» او در ادامه گفت که برای تداوم سیاست‌های پولی خود ابتدا باید آمارهای بیکاری ماه مه که در ۲ ژوئن منتشر می‌شود را مورد بررسی قرار دهد. شواهد گویای آن است که اختلاف نظر‌های بسیاری در خصوص افزایش نرخ بهره وجود خواهد داشت. در همین راستا جرمی پاول اعلام کرد: گرچه با شروع سیاست‌های انقباضی رشد اقتصادی کمی ضعیف شده است، اما انعطاف‌پذیر باقی‌مانده است. مادامی که به ارقام و اتفاقات اخیر اقتصادی نگاه می‌کنم فکر می‌کنم که باید اندکی سیاست‌های خود را سخت‌تر کنیم.» البته این درحالی است که رئیس فدرال رزرو کلیولند همچنین گفت که در حالی که شرایط بانک‌ها از سال گذشته سخت‌تر شده است، او از موسسات منطقه خود نشنیده است که آنها وام‌دهی را پس از سقوط چهار بانک در چند ماه گذشته کاهش داده‌اند. اما او افزود که برای ثبت تورم دو درصدی باید بر سیاست‌های خود پابرجا ماند. عملکرد مقامات فدرال رزرو این سیگنال را به بازارها می‌دهد که دلار جهانی در آغاز هفته معاملاتی جدید بر قوت خود باقی خواهد ماند و مانع رشد طلا و رمزارزها خواهد شد.

اثر تقویت دلار جهانی بر بازارها
 با توجه به عوامل مذکور باید این موضوع را متذکر شد که بیت‌کوین و اتریوم که در روز گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته بودند، با احتمال افزایش بهره در ماه ژوئن و در نهایت تقویت شاخص دلار تغییر مسیر خواهند داد. همچنین طلا نیز که در ساعات پایانی هفته گذشته در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری بسته شد، شیب کاهشی بیشتری به خود می‌گیرد. البته برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا نشست بعدی فدرال رزرو منتظر ماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید