ایست به افزایش نرخ بهره؟‌

دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل : اقتصاددانان پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی آمریکا تا اوایل سال۲۰۲۴ افزایش دادند؛ به‌طوری‌که با ادامه روند صعودی هزینه‌های مصرف‌کنندگان، احتمال وقوع رکود در پایین‌ترین حد خود طی یک سال گذشته ارزیابی شده است. اقتصاد آمریکا در سه ماه سوم سال جاری با نرخ سالانه حدود ۳.۵درصد رشد داشته است که سریع‌ترین نرخ در نزدیک به دو سال اخیر بود.
ایست به افزایش نرخ بهره؟‌
درحالی‌که به‌نظر می‌رسد رشد در دو فصل بعدی کاهش خواهد یافت، اقتصاددانان در «تازه‌ترین نظرسنجی ماهانه بلومبرگ» همچنان نسبت به بهبود تولید ناخالص داخلی آمریکا اظهار خوش‌بینی کردند. با وجود بالارفتن فشار هزینه‌های استقراض و تورم، بازار کار کماکان نقش پررنگی در حمایت از مخارج خانوارها دارد. در این نظرسنجی پیش‌بینی‌های اشتغال از سال آینده مورد بازنگری مثبت‌تری قرار گرفتند و می‌تواند توضیحی بر این امر باشد که چرا اقتصاددانان درحال حاضر احتمال ضعیف‌تری برای رکود در سال آینده قائل هستند. جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد بین‌الملل در گروه چندملیتی بانکداری و خدمات مالی آی‌اِن‌جی، در این زمینه می‌گوید، درحالی‌که تورم همچنان ادامه دارد، اقتصاد آمریکا تابستان درخشانی را پشت سر گذاشت و بهبود هزینه‌های مصرف‌کننده محرک اصلی آن بوده است. از نگاه پاسخ‌دهندگان نظرسنجی، در سال۲۰۲۴ شاخص تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) به‌طور متوسط ۲.۶درصد افزایش خواهد یافت.

سیاست فدرال‌رزرو
با وجودی که نتایج پیش‌بینی بلومبرگ نشان می‌دهد که اقتصاددانان معتقدند افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو به پایان رسیده است، با این‌حال آنها همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که کاهش نرخ‌ها در سال آینده با سرعت کمی همراه خواهد بود. مطابق بهبود رشد اقتصادی انتظار می‌رود نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تری بالا بماند و همچنین افزایش اخیر در بازده بلندمدت خزانه‌داری خبر از روزگار سیاست‌های انقباضی مالی دارد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در جلسه باشگاه اقتصاد نیویورک اعلام کرد: «با توجه به ریسک‌ها و نااطمینانی‌ها، و اینکه چقدر پیشرفت صورت گرفته است، کمیته با دقت پیش می‌رود.»

از جمله موانع احتمالی رشد اقتصادی می‌توان به ازسرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی، از بین رفتن پس‌انداز زمان همه‌گیری، بالا رفتن هزینه‌های وام و اعتصابات مرتبط با سه خودروساز بزرگ دیترویت اشاره کرد. کتی بستانجیک، اقتصاددان ارشد در شرکت بیمه نیشن‌واید، در این زمینه می‌گوید: «با وجود خوانش‌های اقتصادی فعلی از رشد قوی‌تر، همچنان انتظار می‌رود که رکود خفیفی در سال ۲۰۲۴ در انتظار آمریکا باشد. دور از ذهن نیست جهش در بازدهی که زیربنای نرخ وام است، باعث کاهش اشتغال و درآمد شود و به این ترتیب رشد احتمالی در نهایت منجر به کاسته شدن از هزینه‌های مصرف‌کننده می‌شود.» رئیس فدرال‌رزرو در سخنرانی خود اظهار کرد که تغییرات مداوم در شرایط مالی، می‌تواند پیامدهایی در مسیر سیاست پولی داشته باشد. پاول گفت که «افزایش بازدهی بلندمدت اوراق خزانه» به بانک مرکزی اجازه خواهد داد تا زمانی که پیشرفت‌های اخیر درباره تورم ادامه دارد، روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید