تایید رکود اروپا از سوی لاگارد

دنیای‌اقتصاد : کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی اخیر خود در خصوص وضعیت اقتصاد اتحادیه اروپا گفت: «پس از آنکه نرخ بهره سیاستی را ۱۰ مرتبه در جهت مهار تورم افزایش داده‌ایم، اکنون باید در انتظار یک انقباض بی‌سابقه باشیم.» به گفته روسای اتحادیه اروپا، این مقام سیاسی-‌اقتصادی به آنها هشدار داده است: «اقتصاد این منطقه در سه ماهه متوالی با رکود مواجه خواهد شد.»

 در پیرامون این بحث برخی از اقتصاددانان با اظهار خوش‌بینی نسبت به سخنان او اعلام کردند اینکه لاگارد معتقد است اتحادیه اروپا اکنون در رکود قرار ندارد و در سه ماهه آتی با رکود مواجه خواهد شد، می‌تواند نکته مثبتی تلقی شود. در راستای این موضوع سیلویا آرداگنا، رئیس تحقیقات اقتصاد اروپا نیز افزود: «اقتصاد اروپا درحال منقبض شدن است و ما همچنان در انتظار هستیم تا اوج آن را ببینیم. ما فکر می‌کنیم که تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم هسته در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به برآوردها به سطح ۲ درصدی برسد. آمارها حاکی از آن است که ارقام تورمی به ترتیب ۴.۳ و ۴.۵ درصد را به‌ثبت رساندند. از سوی دیگر برای درک بهتر فرو رفتن اقتصاد اروپا در حالت انقباضی باید به گزارش شاخص مدیران خرید این کشور نگاهی انداخت. ‌در ‌سازو‌کار اقتصادی شاخص مدیران خرید تولیدی‌(PMI) نتایج نظرسنجی ارائه شده توسط شرکت‌های تولیدی در سراسر کشور را در بر می‌گیرد. خوانش بالای ۵۰ نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در حال گسترش است، در حالی که رقم زیر پنجاه نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی در بخش تولید و خدمات در حال انقباض است .این درحالی است که شاخص مدیران خرید این منطقه در ماه اکتبر حاکی از آن است که شاخص کل مدیران خرید از ۴۶.۴ سپتامبر به ۴۵.۸ کاهش یافت که کمتر از ۴۶.۷پیش‌بینی شده اقتصاددانان است. این شاخص که وضعیت اقتصادی هر کشور را بیان می‌کند، از فعالیت‌های دو بخش تولید و خدمات تشکیل شده است. بر این اساس روند نزولی این شاخص نشان‌دهنده انقباضی در دو بخش مذکور است.

بر این اساس باید به ارقام منتشر شده درخصوص فعالیت‌های این دو بخش نگاهی انداخت. فعالیت تجاری در بخش خدمات پس از رشد اندک در ماه قبل، به‌طور غیرمنتظره‌ای به محدوده انقباض بازگشت و این میزان از ۵۰.۳ در سپتامبر به ۴۸ کاهش یافت. تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار ۵۰ را داشتند. شاخص مدیران‌خرید تولیدی برای چهارمین ماه متوالی اندکی افزایش یافت و از ۳۹.۶ در سپتامبر به ۴۰.۷ رسید که مطابق با انتظارات تحلیلگران بود، اگرچه هنوز در محدوده انقباض قرار دارد. بر این اساس تحلیلگران این حوزه اعلام کردند که با افت شتاب رشد و خطرات به سمت نزول، احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در سال جاری بسیار کم است. از سوی دیگر جنگ در خاورمیانه هم از منظر تورم و هم از منظر رشد به یک نگرانی فزاینده برای مقامات تبدیل می‌شود. لاگارد در ادامه گفت: «ما به پیامدهای اقتصادی این واقعه که به صورت  مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت‌ انرژی اثر می‌گذارد، توجه داریم.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید