شرط‏‏‏‏‏‌‌بندی بورس‌بازان آمریکایی بر «فرود نرم»

دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : شاخص S&P ۵۰۰ هفته گذشته به پشتوانه رالی داغ بازار سهام آمریکا، قله جدیدی را در سال‌جاری فتح کرد. این اتفاق درحالی رخ‌داد که سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌‌‌‌‌‌اند که روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو به پایان خود نزدیک شده‌است و همچنین اقتصاد آمریکا در برابر سیاست‌های پولی انقباضی بانک‌مرکزی این کشور تاب‌‌‌‌‌‌آوری نشان خواهد داد.
شرط‏‏‏‏‏‌‌بندی  بورس‌بازان آمریکایی بر «فرود  نرم»
شاخص معیار بورس آمریکا در روز جمعه در ارتفاع ۴۵۹۴‌واحدی قرارگرفت که تقریبا ۶ واحد بالاتر از اوج قبلی خود در سال‌جاری است که در اواخر ماه ژوئیه ثبت شد. رشد ۰.۶‌درصدی این شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته، بعد از اظهارات اخیر جروم پاول اتفاق افتاد. پس از سخنان رئیس فدرال‌رزرو، سرمایه‌گذاران خوشبین اطمینان بیشتری پیدا کردند که چرخه افزایش نرخ بهره به سقف خود رسیده‌است.

براساس گزارش تحلیلی رویترز، بروز نشانه‌‌‌‌‌‌هایی حاکی از آرام‌گرفتن تورم که سال‌گذشته به اوج خود در چهار دهه‌گذشته رسیده بود، سرمایه‌گذاران را مطمئن‌‌‌‌‌‌تر کرده است که فدرال‌رزرو زودتر از انتظار قبلی، کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد.

درعین حال، به‌نظر می‌رسد به‌رغم هراس از تاثیر منفی سیاست پولی انقباضی فدرال‌رزرو بر رشد اقتصادی، تاکنون افزایش تهاجمی نرخ بهره آسیب کمی به اقتصاد آمریکا وارد کرده‌است. این امر فعالان بازار را به‌وقوع آنچه که به‌عنوان «فرود نرم» شناخته می‌شود، امیدوار کرده‌است.

شاخص S&P ۵۰۰ که در نوامبر بزرگ‌ترین صعود ماهانه خود در بیش از یک‌سال گذشته را تجربه کرد، از ابتدای سال‌جاری بیش از ۱۹‌درصد رشد کرده‌است. این نماگر اکنون تنها حدود چهار‌درصد از اوج تاریخی خود که در ژانویه ۲۰۲۲ ثبت شد، پایین‌تر است.

شاخص معیار وال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استریت در ۳۱ ژوئیه پس از بالاگرفتن هیجانات در مورد تحولات حوزه فناوری هوش مصنوعی، به اوج قبلی خود رسیده بود، اما رشد پیوسته بازده اوراق خزانه منجر به کاهش جذابیت بورس، عرضه سنگین سهام و ازبین رفتن بیش از نیمی از بازده شاخص از آغاز سال‌تا آن زمان شد. بعد از جلسه اول نوامبر فدرال‌رزرو، ورق برگشت و سرمایه‌گذاران امیدوار شدند که بانک‌مرکزی آمریکا به‌زودی روند افزایش نرخ بهره را متوقف می‌کند. داده‌های اقتصادی مربوط به ماه اکتبر نشان‌داد که قیمت‌های مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل برای اولین‌بار در بیش از یک‌سال گذشته بدون تغییر باقی‌ مانده‌است. این اتفاق سوخت روند صعودی اخیر بازار سهام آمریکا را فراهم کرد.

افت تورم به کمک افزایش نرخ بهره با آسیب کمتر از انتظار کارشناسان به اقتصاد همراه شده‌است. این امر امید به‌وقوع سناریویی را که در آن فدرال‌رزرو بتواند بدون صدمه‌زدن به رشد اقتصادی، از بالارفتن قیمت‌های مصرف‌کننده جلوگیری کند، افزایش داده‌است. به‌نظر می‌رسد که اقتصاد آمریکا توانسته از روی‌دادن رکودی که در آغاز سال‌پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌شد، اجتناب کند. البته باید توجه کرد که نرخ رشد در برخی از حوزه‌های کلیدی همچون اشتغال کند شده‌است. در این میان برخی از سرمایه‌گذاران نگرانند که اثرات انباشه انقباض شدید پولی توسط فدرال‌رزرو به‌زودی نمایان شده و در نهایت، اقتصاد بیش از آنچه که اکنون انتظار می‌رود، سرد شود.

باشگاه برندگان
رشد قیمت سهام گروهی از شرکت‌های بزرگ به دلیل وزن بسیار زیادشان در شاخص S&P ۵۰۰، موتور اصلی صعود بورس آمریکا در سال‌۲۰۲۳ بوده‌است. سهام غول‌های تکنولوژی آمریکا از جمله اپل، مایکروسافت، آمازون، متا و تسلا، بازدهی بین ۴۷ تا ۲۲۰‌درصدی از آغاز سال‌ داشته‌‌‌‌‌‌اند. باتوجه به اندازه و مزیت‌های رقابتی این شرکت‌ها، خرید سهام آنها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن محسوب می‌شود. پتانسیل سودآوری هوش‌مصنوعی نیز عامل استقبال از سهام برخی از این شرکت‌های فناوری بوده‌است.

عملکرد بهتر سهام شرکت‌های با ارزش بازار بالا باعث افزایش وزن آنها به بیش از یک‌چهارم از ارزش کل شاخص S&P ۵۰۰ شده‌است، به این معنی که نوسان قیمت سهام این شرکت‌ها تاثیر بزرگی بر حرکت شاخص معیار بورس آمریکا می‌گذارد. نکته قابل‌توجه  دیگری که می‌تواند به مانعی برای تداوم روند صعودی بازار تبدیل شود این است که رشد سریع شاخص S&P ۵۰۰ باعث افزایش نسبت‌های ارزش‌گذاری بازار به سطوح تاریخی آن می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد که نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار اکنون به حدود ۱۹ رسیده، درحالی که میانگین تاریخی این نسبت ۱۵.۶ است. تحلیلگران بلومبرگ نیز در گزارش هفتگی خود هشدار می‌دهند که بهتر است فعالان وال‌‌‌‌‌‌استریت به سابقه اخیر بازار توجه کرده و جانب احتیاط را رعایت کنند. گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌های مکرر درمورد آمادگی فدرال‌رزرو برای تسهیل سیاست پولی در آینده نزدیک، حتی سرمایه‌گذاران محتاط را ترغیب به خرید دارایی‌های مختلف کرده‌است.  به این‌ترتیب، بازار سهام جهش‌کرده و بازده اوراق‌بدهی کاهش یافته‌است. این شرایط باعث هجوم سفته‌‌‌‌‌‌بازان به بخش‌های پرریسک بازار، از سهم‌‌‌‌‌‌های سیگنال‌شده در فضای‌مجازی گرفته تا دارایی‌های مبتنی بر رمزارز، شده‌است.

این خلاصه داستان بازار سهام آمریکا در ماه نوامبر است. شاخص نوسانات قیمتی به سطوح پیش از همه‌‌‌‌‌‌گیری کووید افت کرده و شاخص «اشتهای ریسک» گلدمن‌ساکس به اوج خود در دو سال‌اخیر رسیده‌است، اما اصلاح ۱۰‌درصدی بازار پس از رشد قیمت سهام اغلب شرکت‌ها در گروه‌های مختلف در ماه‌های ژوئن و ژوئیه، می‌تواند یادآور احتمال تکرار رویدادهای ناخوشایند مشابه بعد از روند صعودی اخیر باشد. یک کارشناس بازار معتقد است که روایت‌‌‌‌‌‌های متفاوت درباره شرایط بازار و اقتصاد کلان منجر به بیش‌واکنشی معامله‌گران در هردو جهت شده‌است، به‌طوری که بازار مرتب بین وضعیت «اشباع خرید» و «اشباع فروش» درحال رفت و برگشت است.

مانند همیشه حرکت‌‌‌‌‌‌های شتابان بازار با هشدار کارشناسان درباره احتمال ناپایداری روندهای هیجانی همراه شده‌است. بیل آکمن، مدیر یک صندوق پوشش‌ریسک، براین باور است که ممکن است خوش‌بینی کنونی سرمایه‌گذاران به بازارسهام نابجا باشد، مگر اینکه فدرال‌رزرو بسیار زودتر از آنچه موردانتظار بازیگران است، تسهیل سیاست پولی را آغاز کند.

او به تاثیر نرخ بهره حقیقی اشاره می‌کند و می‌گوید؛ درصورت عقب‌نشینی نرخ تورم، عملا نرخ بهره حقیقی افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد که این امر چرخه کسب‌وکار را به مخاطره می‌‌‌‌‌‌اندازد.

آکمن که معتقد به بروز شواهدی حاکی از تضعیف اقتصاد است، درمورد احتمال وقوع «فرود سخت» درصورتی‌که فدرال رزرو به‌موقع برای تسهیل سیاست پولی وارد عمل نشود، اظهار نگرانی می‌کند.

روند قدرتمند بازارسهام آمریکا در شرایط حساسی رخ‌ داده‌است، در حالی‌که گزارش‌های اقتصادی که اخیرا منتشر شده‌اند، ازجمله داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی و اعتماد مصرف‌کننده، موضع معامله‌گران خوشبین را تقویت می‌کند، اما هنوز مشخص نیست که کاهش نرخ تورم به آرامش پایدار شرایط اقتصادی بینجامد. علاوه بر همه عدم‌‌‌‌‌‌قطعیت‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران با دینامیک شکننده‌‌‌‌‌‌ای در بازار مواجه هستند و آن نقش بیش از حد سهام غول‌های تکنولوژی در حرکت شاخص بورس آمریکاست.

حدود ۹۰‌درصد رشد این شاخص در سال‌جاری مربوط به بازده سهام ۱۰شرکت برتر بوده‌است. محدودشدن رهبری بازار به چند شرکت بزرگ معمولا پیش از افت شاخص و کسادی وال‌‌‌‌‌‌استریت اتفاق می‌افتد.

از منظر استراتژیست‌‌‌‌‌‌های ارشد جی‌‌‌‌‌‌پی مورگان، نسبت‌های ارزش‌گذاری بازارسهام اکنون بسیار بالاست، درحالی که ریسک‌های مهم سیاسی و ژئوپلیتیک کماکان مطرح هستند.

این تحلیلگران چشم‌‌‌‌‌‌انداز رشد درآمد شرکت‌های بین‌المللی را نیز مثبت ارزیابی نمی‌کنند و معتقدند که قیمت سهام از سطوح کنونی عقب‌نشینی خواهدکرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید