یک‌چهارم حجم معاملات گواهی سپرده به سکه طلا رسید

حجم معاملات قراردادهای گواهی سپرده کالایی (سکه طلا، زعفران‌نگین، پسته بادامی و برنج طارم) در هفته منتهی به نهم آذرماه بیش از ۲میلیون و ۴۷‌هزار قرارداد بوده که قراردادهای گواهی سپرده کالایی زعفران نگین بیش از ۷۳‌درصد حجم معاملات بازار گواهی سپرده کالایی (معادل یک‌میلیون و ۴۹۴‌هزار گواهی سپرده) را به خود اختصاص داده‌‌‌ است. همچنین معاملات گواهی سپرده سکه طلا در هفته گذشته ۵۳۳‌هزار گواهی سپرده بوده که سهم ۲۶درصدی از کل بازار گواهی سپرده کالایی را شامل شده است.
«کالاخبر» جزئیات معاملات بازارهای مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران در بخش معاملات گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های کالایی و نیز قراردادهای آتی بر پایه دارایی‌های مختلف در هفته گذشته را بررسی کرد. همچنین ارزش بازار گواهی‌‌‌ سپرده کالایی در هفته منتهی به ۹ آذرماه بیش از ۲۴۱۱میلیارد ریال بوده که ۱۵۴۷میلیارد ریال مربوط به معاملات گواهی سپرده سکه و ۸۴۷میلیارد ریال مربوط به معاملات گواهی سپرده زعفران نگین بوده است. معاملات گواهی سپرده برنج طارم و پسته بادامی نیز تقریبا ۱۷میلیارد ریال بوده است. در هفته منتهی به ۹ آذرماه بیش از ۶۶۱گواهی سپرده شمش طلا (معادل ۶۶.۱کیلوگرم) به ارزش حدود ۲۱۵۰میلیارد ریال معامله شده است.

ثبت ۶.۸‌هزار میلیارد تومان ارزش معاملات
در هفته منتهی به ۸ آذرماه بیش از ۱۵۴میلیون واحد صندوق‌‌‌ سرمایه‌گذاری کالایی به ارزش ۶‌هزار و ۸میلیارد ریال معامله شده که بیشترین حجم معاملات در بخش صندوق‌های کالایی برای صندوق سرمایه‌گذاری چندکالایی نوویرا (نهال) به میزان ۲۴میلیون و ۵۹۷‌هزار واحد صندوق بوده است. همچنین دو صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای عیار مفید (عیار) و صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای زرین آگاه (مثقال) در رتبه‌‌‌های بعدی پرحجم‌‌‌ترین‌‌‌ها قرار گرفتند. در حال حاضر ۱۳صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا و دو صندوق سحرخیز با پشتوانه کالای کشاورزی و صندوق چندکالایی نوویرا (نهال) نیز در بازار صندوق‌های کالایی فعالیت دارند.

عمده دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلاست و صندوق‌های نهال و سحرخیز گواهی سپرده زعفران سهم بالایی از دارایی‌‌‌های آنها را شامل می‌شود. بنابراین حجم و ارزش معاملات صندوق‌های کالایی متناسب با نوسانات قیمتی و معاملاتی در بازار گواهی سپرده کالایی تغییر خواهد کرد. خالص ارزش دارایی‌‌‌های صندوق‌های کالایی در تاریخ منتهی به ۸ آذرماه ۱۹‌هزار و ۸۲۳میلیارد تومان بوده است که این صندوق‌ها با توجه به حداکثر سقف واحدهای سرمایه‌گذاری در حال حاضر امکان جذب نقدینگی به میزان ۲۷‌هزار میلیارد تومان را دارند.

تکمیل ابزارهای مالی مبتنی بر صندوق کهربا
در هفته منتهی به ۹ آذرماه ۵۲‌هزار و ۲۴۳قرارداد در بازار قراردادهای آتی معامله شده که قراردادهای آتی زعفران نگین با ۴۶‌هزار و ۸۱۲قرارداد بیشترین حجم معاملات (۹۰درصد) را در بازار قراردادهای آتی داشته است. هفته گذشته قراردادهای آتی صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلای کهربا (کهربا) نیز در بازار آتی راه‌‌‌اندازی شد که با راه‌‌‌اندازی این قرارداد، زنجیره ابزارهای مالی روی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق تکمیل شد. مشتریان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق کهربا برای پوشش ریسک سرمایه‌‌‌ خود می‌‌‌توانند قراردادهای آتی و اختیار معامله این صندوق را معامله کنند.

همچنین ارزش معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته۴۶۴۰میلیارد ریال بوده که قراردادهای آتی زعفران نگین و صندوق طلای لوتوس به ترتیب با ۳۸۸۲ و ۶۵۴میلیارد ریال بیشترین سهم را داشته‌‌‌اند. در هفته منتهی به ۹ آبان‌ماه تعداد موقعیت‌‌‌های باز قرارداد آتی ۳۸‌هزار و ۲۸موقعیت بوده که تعداد موقعیت‌‌‌های باز قراردادهای آتی زعفران نگین ۲۰‌هزار و ۶۶۳‍، قراردادهای آتی صندوق طلای لوتوس ۹۱۵۸، قراردادهای آتی شمش طلا ۶۹۲۴، قراردادهای آتی نقره ۶۹۱، قراردادهای آتی صندوق طلای کهربا ۴۰۵ و قراردادهای آتی پسته ۱۸۷موقعیت بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید