نرمش آخر هفته بازار‌ها

دنیای اقتصاد : در حالی که عمده نوسان شاخص‌های ارزی و همچنین قطعات مختلف سکه طلا در هفته‌ای که گذشت کاهشی بود، نرخ این دارایی‌ها در آخرین روز کاری هفته دچار رشد قیمت شد. دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه به سطوح قیمتی کف کانال ۵۰ هزار تومانی رسیده بود در بازار روز پنج‌شنبه ۱۰۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به رقم ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. البته رشد قیمت‌ها در روز‌های پایانی هفته مساله جدیدی در بازار ارز و طلا نیست.

با نزدیک شدن به تعطیلات، فعالان کلان بازار معاملات خود را بسته و سکان تعیین نرخ بازار به دست معاملات خرد می‌افتد. این معاملات نیز عمدتا در حجم‌های کم و با اختلافی اندک نسبت به معاملات کلان صورت می‌پذیرد در نتیجه سطح عمومی نرخ‌ها در بازار افزایش می‌یابد. درصورتی که این رشد قیمت‌ها با سیگنال‌های منفی همراه نشود، با شروع کار بازار در روز‌های کاری جدید نرخ‌ها به حالت عادی خود بازمی‌گردند. همزمان با رشد قیمت 100 تومانی دلار آزاد، سکه طلا در بازار روز پنج‌شنبه 205 هزار تومان گران شد و در رقم 29 میلیون و 350 هزار تومان به فروش رسید.

بازگشت دلار به نرخ میانگین
نمودار قیمت دلار آزاد در هفته دوم آذر ماه گویای آن است که شاخص ارزی روز‌های ابتدایی هفته گذشته را سبز سپری کرده است. رشد قیمت روز‌های ابتدایی هفته گذشته تا رقم 50 هزار و 400 تومان در بازار عصر روز یکشنبه ادامه داشت. اما در روز‌های میانی هفته نرخ این ارز دچار یک روند کاهشی جدید شد به‌صورتی که در بازار روز چهارشنبه 15 آذر قیمت دلار آزاد به رقم 50 هزار و 150 تومان رسید. البته بخشی از این افت قیمت در بازار روز پنج‌شنبه جبران شد و در نهایت پرونده نوسانات این ارز در هفته گذشته با رسیدن قیمت به میانگین 6 روز معاملاتی یعنی رقم 50 هزار و 250 تومان به پایان رسید. نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار در روز پنج‌شنبه با نرخ دلار همراه بود. یورو و پوند نیز در این روز مشترکا 100 تومان‌ رشد قیمت را تجربه کردند و در ارقام 54 هزار و 450 تومان برای یورو و 63هزار و 500 تومان برای پوند معامله شدند.

کریدور‌سازی سکه در کانال 29؟
در بازار روز‌های پایانی هفته نرخ سکه طلا افزایشی شد. با رشد قیمت جهانی طلا در روز‌های گذشته به‌نظر می‌رسد نرخ سکه طلا طرح جدید در بازار تهران کانال 28میلیون تومانی را پشت سر گذاشته و در حال کریدور‌سازی در کانال بالاتر است. هر قطعه از این فلز گران‌بها که در واپسین معاملات نقدی عصر روز چهارشنبه در رقم 29 میلیون و 145هزار تومان معامله می‌شد در ظهر روز پنج‌شنبه حدود 205 هزار تومان رشد نرخ را تجربه کرد و به رقم 29 میلیون و 350‌هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز در این روز هریک 50 هزار تومان افزایش قیمت داشته و به ارقام 15 میلیون و 400 هزار تومان و 10میلیون و 400 هزار تومان رسیدند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید