تورم آمریکا در مسیر تحقق هدف

دنیای اقتصاد : به گفته اداره آمار کار آمریکا، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه نوامبر همچنان به روند نزولی خود ادامه داد و مطابق برآوردها از ۳.۲ درصد در ماه اکتبر به ۳.۱ درصد در این ماه رسید. از مهم‌ترین محرک‌های اصلی وقوع این رویداد کاهش ۰.۴ واحد درصدی مواد خوراکی و کاهش ۰.۹ واحد درصدی هزینه‌های انرژی بود. این درحالی است که تورم هسته (بدون در نظر گرفتن مواد غذایی و انرژی) نیز در سطوح سابق خود یعنی ۴ درصد باقی ماند.

برخی از اقتصاددانان برجسته در این حوزه تاکید کردند که گرچه تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور روند نزولی به خود گرفته، اما سطوح قوی تورم هسته در ماه نوامبر این سیگنال را به سیاستگذاران فدرال رزرو می‌دهد که صحبت در خصوص سیاست‌های انبساطی زود است و تمدید سیاست‌های پولی انقباضی دور از انتظار نخواهد بود. در راستای این موضوع باید به روند دلار جهانی نگاهی انداخت. این شاخص با استناد به عملکرد احتمالی فوق، واکنش مثبت خود را با روند صعودی‌اش ‌‌نشان داد. آمارها حاکی از آن است که پس از واکنش تحلیلگران به داده‌های تورمی، این شاخص در ساعت 17 و 30 به وقت تهران رقمی معادل 103.989 واحد را به ثبت رساند و در حال صعود به کانال 104 واحدی است.

در‌ سازو‌کار اقتصادی نیز با صعود دلار جهانی بازارهای جهانی شیب کاهشی به خود گرفتند. بر این اساس طلای جهانی بلافاصله پس از انتشار گزارش تورمی آمریکا شیب صعودی به خود گرفت و تا 1996 دلار صعود کرد، اما با واکنش تحلیلگران به این موضوع و صعود دلار جهانی در ساعت مذکور رقمی معادل 1985 دلار را به ثبت رساند. اما سوالی که مطرح می‌‌شود این است که چرا بازارهای ریسکی از جمله بیت‌کوین و اتریوم شیب صعودی به خود گرفتند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز که با هدف کسب سود در کوتاه‌مدت وارد بازارها شدند، با نزول طلای جهانی به عنوان دارایی محبوب آنها، ترجیح می‌دهند تا دارایی‌های خود را به بازاری منتقل کنند که از ضرر و زیان آنها جلوگیری کند. بر این اساس آنها با هجوم به بازار کریپتو از ریزش قیمتی دارایی‌های مذکور جلوگیری کرده و موجب رشد قیمت آنها می‌شوند.

داده‌های تورمی
با افت 0.1واحد درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه در ایالات‌متحده و همچنین پایبندی تورم هسته به سطوح سابق خود، تحلیلگران نوسانات بخش کالا و خدمات را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که کاهش هزینه‌های مواد خوراکی و انرژی دو عامل مهم در نزول تورم سالانه این کشور به شمار می‌رود. رشد هزینه‌های انرژی از منفی 4.5 درصد به منفی 5.4 درصد تنزل یافت. همچنین تورم مواد خوراکی نیز در ماه نوامبر با افت 0.4واحد درصدی خود به سطح 2.9 درصد رسید. در این میان هزینه‌های مربوط به بخش مسکن نیز با افت 0.2درصدی مواجه شد تا تورم این بخش به 6.5 درصد برسد. اما در مقابل هزینه‌ها در بخش پوشاک، حمل‌و‌نقل سلامت و بهداشت افزایش یافتند. از سوی دیگر نیز تورم هسته در این کشور مطابق با پیش‌بینی‌ها در سطوح سابق خود (4 درصدی) باقی ماند. اما سرگذشت سیاست‌های بانک مرکزی به کجا خواهد رسید؟ برای درک‌ بهتر این موضوع باید به نشست مقامات فدرال رزرو در روزهای پیش‌رو اشاره کرد. این کمیته در 12 و 13 دسامبر نشست خود را با در دست داشتن داده‌های تورمی تشکیل داده و نتایج آن در روزهای آتی مشخص خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید