تور طلایی شکار نقدینگی

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : همزمان با محدودیت نوسان نرخ ارز در بازار آزاد داخلی، معامله‏‏‌گران طلای جهانی چشم‏‏‌انتظار انتشار داده‏‏‌های تورمی آمریکا و جلسه فدرال‌رزرو برای تصمیم‌گیری در خصوص سیاست پولی، از حجم فعالیت خود کاستند. به این ترتیب، نوسان قیمت دارایی‏‏‌های مبتنی بر طلا در بازار فیزیکی و رینگ مالی بورس‌کالای ایران محدود شد. همچنین ارزش هر واحد صندوق طلا به نرخ ابطال آن نزدیک و سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی با فاصله قیمتی محدودی معامله شد. در این شرایط بازار گواهی سپرده شمش طلا در جذب نقدینگی موفق بود. نبود حباب در نرخ گواهی شمش طلا باعث شد تا معامله‏‏‌گران خرید آن را به معامله سایر دارایی‏‏‌ها ترجیح دهند.
ظرف هفته منتهی به‌ روز جمعه ۱۷ آذرماه بالغ بر ۷۹۶‌هزار و ۶۸۸گواهی شمش طلا از تالار شمش طلای بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که حجم فروش این گواهی‌‌‌ها نسبت به هفته قبل (هفته منتهی به ‌روز جمعه دهم آذرماه) رشد ۵۲.۹درصدی داشت. ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه ۱۷آذرماه به ۲۶۴۵‌هزار میلیارد ریال رسید که این رقم ۳۸‌درصد بالاتر از ارزش معاملات این بخش در هفته قبل بود.

صعود بهای طلا به کانال ۲هزار دلاری ظرف هفته قبل و ثبت رکورد جدید تاریخی برای این دارایی، عامل رونق معاملات شمش طلا در رینگ مالی بورس‌کالای ایران ظرف هفته گذشته بود. ظرف هفته‌‌‌های اخیر نوسان نرخ ارز در بازار آزاد داخلی محدود شده و در این شرایط قیمت طلا در بازار جهانی سیگنال‌‌‌ساز اصلی دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازارهای فیزیکی و بازارهای بورسی داخلی شده است. با این حال طلای جهانی ظرف هفته جاری کانال ۲هزار دلاری را از دست داد که استمرار این عقب‌گرد قیمتی تا پایان هفته می‌‌‌تواند بر حجم ورود نقدینگی به بازار دارایی‌‌‌های طلایی بورسی تاثیر منفی بگذارد. بررسی روند معاملات گواهی شمش طلا در رینگ داخلی ظرف سه‌روز ابتدایی هفته جاری از آن حکایت دارد که در این بازه زمانی بالغ بر ۶۰۰‌هزار و ۴۷۳گواهی شمش طلا با مجموع ارزش ۱۹۵۱‌هزار میلیارد ریال از این بازار معامله شده است.

شمش طلا از سکه بورسی جلو افتاد
در حالی که حدود ۹ماه از راه‌‌‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا می‌‌‌گذرد، این بازار در جذب نقدینگی موفق عمل کرده است. آغاز جنگ در نوار غزه و صعود نرخ ارز در بازار داخل توجه معامله‌‌‌گران به بازار گواهی شمش طلا را جلب کرد، به‌‌‌نحوی که جهشی یکباره در حجم و ارزش معاملات این بخش رقم خورد. طلا دارایی جذاب در زمان بروز بحران است؛ پیش از آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا، سکه فیزیکی و سکه بورسی دو مقصد بخش عمده‌‌‌ای از نقدینگی سرگردان بود، اما با راه‌‌‌اندازی این بازار، گواهی سپرده شمش طلا به رقیبی قدر برای سکه تبدیل شد.

در حالی که سکه در بازار فیزیکی و سکه در بازار مالی بورس‌کالا دارای حباب حدود ۱۸درصدی است، نرخ گواهی شمش طلا بدون حباب قیمتی است که این موضوع باعث جذابیت این دارایی شده، به‌‌‌نحوی که گواهی شمش طلا در جذب نقدینگی گوی رقابت را از معاملات گواهی سکه طلا ربوده است. ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه هفدهم آذرماه ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا برابر ۲۶۴۵‌هزار میلیارد ریال بود؛ این در حالی بود که ظرف همین بازه زمانی ارزش کل معاملات گواهی سپرده کالایی شامل گواهی‌‌‌های سپرده سکه، زعفران، برنج و پسته به ۲۸۱۰‌هزار میلیارد ریال رسید. بخش عمده‌‌‌ای از ارزش معاملات در رینگ گواهی سپرده کالایی مربوط به گواهی‌‌‌های طلای سرخ (زعفران) بود. بنابراین می‌‌‌توان اذعان کرد که گواهی شمش طلا در جذب نقدینگی گوی سبقت را از گواهی سکه ربوده است.

دوگانه صندوق‌های طلا
بهای صندوق‌های طلا ظرف روز گذشته در بازه‌‌‌ای محدود تغییر کرد. در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد داخلی در کف کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومانی نوسانی محدود دارد، سیگنال جهانی نیز چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های تورمی ایالات‌متحده آمریکا و تاثیر آن بر سیاست پولی فدرال‌رزرو معامله‌‌‌گران را به فاز احتیاطی برد. درواقع فعالان بازارهای مالی ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن داده‌‌‌های تورمی آمریکا و نتیجه جلسه فدرال‌رزرو ظرف پایان هفته جاری، در بازه قیمتی محدودی به معامله بپردازند.

بررسی معاملات صندوق طلای لوتوس به عنوان پرمعامله‌‌‌ترین صندوق طلا در بازار مالی کشور حاکی از آن است که نرخ معامله هر واحد صندوق به نرخ ابطال آن نزدیک شده است. در زمان تنظیم این گزارش ظرف روز سه‌‌‌شنبه ۲۱ آذرماه نرخ ابطال صندوق طلای لوتوس تنها ۰.۰۵‌درصد بالاتر از نرخ ابطال آن بود. این داده بیانگر آن است که معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های طلایی چشم‌‌‌انتظار انتشار سیگنالی جدید از بازار ارز و طلای جهانی، در بازه‌‌‌ای محدود نوسان دارند.

سکه بورسی کانال ۲۹ میلیون تومانی را حفظ کرد
طلای جهانی کانال قیمتی ۲هزار دلار به ازای هر اونس را از دست داد؛ این عقب‌‌‌نشینی قیمتی سیگنالی منفی برای بازارهای جهانی به همراه داشت، اما سکه بورسی برای حفظ کانال قیمتی ۲۹میلیون تومانی مقاومت کرد. ظرف اواسط روز سه‌‌‌شنبه ۲۱ آذرماه، گواهی سکه با میانگین نرخی در محدوده ۲۹۱‌هزار تومان معامله شد که این رقم ۰.۳‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی این دارایی بود. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است، بنابراین بهای سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی باید منطبق با یکدیگر باشد. در این شرایط معامله سکه بورسی با نرخی بالاتر از سکه فیزیکی بیانگر آن است که معامله‌‌‌گران بورسی جریان را افزایشی ارزیابی کرده و از همین‌‌‌رو حاضر به معامله سکه با نرخی بالاتر از بازار فیزیکی هستند.

معامله‌‌‌گران جهانی چشم‌‌‌انتظار نشست فدرال‌‌‌رزرو
طلا روز سه‌‌‌شنبه پس از دو جلسه ریزش متوالی به زیر ۱۹۹۰دلار در هر اونس رسید. سرمایه‌گذاران در آستانه اعلام نرخ تورم آمریکا و چشم‌‌‌انتظار تصمیمات بانک‌های مرکزی آمریکا این هفته محتاط شدند. داده‌‌‌های تورم مصرف‌کننده ایالات‌متحده اواخر روز سه‌‌‌شنبه و ارقام تورم تولیدکننده ایالات‌متحده در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. در همین حال، فدرال‌رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان، در اواخر این هفته در خصوص سیاست پولی تصمیم خواهند گرفت. در این شرایط فعالان بازار ترجیح می‌دهند تا زمان انتشار این داده‌‌‌ها از معامله اجتناب کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید