شروع بد بازارهای سرمایه در ۲۰۲۴

دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : با تداوم افت قیمت سهام و اوراق‌بدهی در بازارهای جهانی در روز جمعه، بدترین شروع سال‌در یک‌دهه‌ گذشته برای بازارهای مالی بین‌المللی رقم خورد. این اتفاق بعد از آن رخ‌داد که با توجه به داده‌های قوی اقتصادی و هشدارهای سیاستگذاران، امید سرمایه‌گذاران به آغاز کاهش نرخ بهره درآینده نزدیک کم‌‌‌‌‌‌رنگ شد. براساس گزارش تحلیلی فایننشال‌تایمز، تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به روند نرخ بهره موجب افت ۱.۳۶‌درصدی قیمت اوراق‌بدهی جهانی در هفته گذشته و ثبت بدترین شروع سال‌برای این اوراق در ۱۴ سال‌اخیر شد. باید توجه کرد که با افت قیمت اوراق‌بدهی، بازده آن افزایش می‌یابد.
در وال‌‌‌‌‌‌استریت، هردو شاخص S&P ۵۰۰ و نزدک کامپوزیت سومین آغاز سال‌بد خود در یک دهه‌گذشته را تجربه کردند. شاخص معیار سهام منطقه یورو معروف به Stoxx Europe ۶۰۰ نیز به‌رغم رشد تورم کمتر از انتظار در این منطقه، درمنطقه قرمز قرارگرفت. این چرخش نگرش بازار در پی رالی‌داغ آخر سال‌۲۰۲۳ بسیار ناگهانی بود. بازارهای سرمایه در هفته‌های پایانی سال‌گذشته به‌دنبال شکل‌گیری انتظارات مثبت در مورد موضع نرم‌تر فدرال‌رزرو نسبت به کاهش نرخ بهره در سال‌۲۰۲۴ و همچنین احتمال پیروی بانک‌های مرکزی در اروپا از بانک‌مرکزی آمریکا، روند قدرتمند صعودی را پشت‌سر گذاشته بودند، اما صورت‌‌‌‌‌‌جلسه مذاکرات مقامات فدرال‌رزرو که روز چهارشنبه منتشر شد، تصویر تهاجمی‌‌‌‌‌‌تری از انتظار فعالان بازار ترسیم کرد و انتظارات سرمایه‌گذاران نسبت به آغاز زودهنگام کاهش نرخ بهره را تعدیل کرد. درنتیجه، روند صعودی که شامل سهام اکثر شرکت‌ها و طبقات دارایی شده‌بود به دیوار سختی برخورد کرد. به گفته مدیرارشد سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت دارایی RBC BlueBay، تجربه نشان ‌داده‌است که بعد از هر «جشنی» طبیعتا باید منتظر «خماری» بعد از آن‌هم بود. او می‌افزاید؛ امید به «فرود نرم» اقتصاد آمریکا به‌معنای کاهش تورم به محدوده نرخ هدف ۲‌درصدی فدرال‌رزرو بدون ایجاد رکود، ریسک مهمی را متوجه بازارها می‌کند، به این‌صورت که درصورت عدم‌تحقق این سناریو، احتمال ناامیدی سرمایه‌گذاران و واکنش منفی بازار بالا می‌رود.

تعدیل نگاه بازار
بررسی وضعیت قراردادهای آتی مبتنی بر صندوق‌های پول فدرال‌رزرو حاکی از آن است که معامله‌گران این دارایی که قبلا موقعیت معاملاتی خود را با توجه به احتمال ۹۰‌درصدی آغاز کاهش نرخ بهره در ماه مه تنظیم کرده‌بودند، در نگاه خود بازنگری کرده‌‌‌‌‌‌اند، درحالی‌که مقامات مسوول تعیین نرخ بهره در فدرال‌رزرو، سیگنال سه مرحله کاهش ۰.۲۵‌واحد درصدی نرخ بهره در ۱۲ماه آینده را صادر کرده‌‌‌‌‌‌اند، قیمت دارایی‌ها در بازارهای مختلف با انتظار حداقل پنج مرحله کاهش نرخ بهره تنظیم ‌شده‌است.  سهام شرکت‌های فناوری درعرضه سنگین هفته گذشته پیشتاز بودند. سهام شرکت اپل بیش از پنج‌درصد سقوط کرد و ارزش بازار این غول فناوری ۱۶۵‌میلیارد دلار کاهش یافت.  با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به رالی چشمگیر پایان سال‌گذشته، شروع ضعیف بازارهای مالی قابل‌‌‌‌‌‌انتظار بود. این دسته از کارشناسان امیدوارند خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به آینده بازار پس از استراحتی کوتاه احیا شود.  بلومبرگ نیز درگزارش بازار خود به شروع ضعیف سال‌اشاره کرده است و این اتفاق را به خوش‌بینی بیش از حد معامله‌گران در هفته‌های پایانی سال‌گذشته درباره روند تحولات اقتصادی در ۲۰۲۴ نسبت داده‌است.

براساس این گزارش، بازگشت نگرانی‌های قدیمی از جمله نگرانی درمورد مسیر سیاستگذاری پولی فدرال‌رزرو، فضای بازارهای مالی را تحت‌تاثیر قرار داد. شاخص معیار سهام S&P ۵۰۰ برای اولین‌بار در ۱۰هفته گذشته افت کرد و طولانی‌‌‌‌‌‌ترین روند صعودی هفتگی این نماگر در ۲۰ سال‌گذشته قطع شد. قیمت اوراق خزانه آمریکا نیز شاهد بیشترین ریزش از ماه اکتبر بود. انتشار گزارش داغ‌تر از انتظار بازارکار آمریکا در روز جمعه، معامله‌گرانی که خود را برای کاهش نرخ بهره آماده می‌کردند را با چشم‌‌‌‌‌‌انداز مبهمی روبه‌رو کرد. تحولات هفته گذشته بازارها‌ بار دیگر مخاطرات اعتمادبه‌نفس بیش از حد هنگام گمانه‌‌‌‌‌‌زنی درباره استراتژی سیاستگذار درمورد نرخ بهره را به سرمایه‌گذاران یادآوری می‌کند، به‌خصوص بعد از سالی که تلاش فعالان وال‌‌‌‌‌‌استریت برای پیش‌بینی حرکت بازار همواره ناموفق بوده‌است. به گفته یک پژوهشگر ارشد، سرمایه‌گذاران دچار «خوش‌خیالی» شده‌بودند و درانتظار وقوع «هت‌تریک» کاهش تورم، ثبات رشد اشتغال و افزایش درآمدها بودند، اما اتفاقات این هفته آنها را سردرگم کرد. در تغییر روندی ناگهانی نسبت به رالی همه‌جانبه ماه‌های پایانی سال‌۲۰۲۳، تمام طبقات دارایی هفته گذشته با کاهش ارزش مواجه شدند. آلن راسکین، استراتژیست ارشد دویچه‌بانک، می‌گوید؛ پس از اینکه بازار به این برداشت رسید‌ که چرخه افزایشی نرخ بهره متوقف‌ شده‌است، سرمایه‌گذاران تلاش کردند که از تحولات عقب نمانند و این تلاش درابتدا معقول نیز بود؛ اما بعدتر بازار بیش از حد هیجانی شد و اکنون درحال اصلاح است. خوش‌بینی عنان‌‌‌‌‌‌گسیخته سرمایه‌گذاران درهفته‌های آخر سال ‌و عدم‌صدور هرگونه سیگنال مهم و مثبت درحوزه اقتصادکلان درهفته گذشته، باعث افت ناگهانی بازار شد، اما با توجه به عرضه‌های هیجانی و احتمالا زودگذر، می‌توان انتظار داشت که بازار به‌زودی به تعادل برسد. مثل همیشه رصد مسیر سودسازی شرکت‌ها بیشترین اهمیت را برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که سود شرکت‌های حاضر در شاخص S&P ۵۰۰ در مجموع درسال‌جاری ۱۱‌درصد رشد کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید