اقدام برای رفع مانع دلاری جدید؟

دنیای اقتصاد : در هفته گذشته خبری در رابطه با ممنوعیت ارزی جدید دولت عراق برای تجار این کشور منتشر شد که به بازار ارز تهران نیز مرتبط بود. بر اساس این قانون دولت عراق ۵ کشور را به عنوان مقصد نقل‌وانتقال پول ممنوع کرد که ایران نیز یکی این کشورها است. صرافی‌ها یا شبکه بانکی عراق اگر به این ۵ کشور پول انتقال دهند، دیگر ارز به آنها اختصاص داده نمی‌شود.
اقدام برای رفع مانع دلاری جدید؟
تحلیلگران ارزی بازار تهران پس از انتشار این خبر پیش‌بینی کردند که در صورتی که این مانع جدید برطرف نشود با توجه به اختلاف ۲۰ درصدی ارز دولتی و آزاد در بازار عراق، نرخ ارز در بازار تهران نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. اما در روز‌های گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهاراتی بیان کرده که نشان می‌دهد دولت در حال تلاش برای رفع این مشکل است. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در واکنش به این خبر آن را امری گذرا و مسبوق به سابقه دانست و گفت: «این اتفاق در رابطه تجاری ایران و عراق موضوع جدیدی نیست، از حدود سه ماه پیش دولت عراق با هدف تنظیم رابطه بین دینار و دلار قواعدی را وضع کرده است. براساس این قواعد تمام واردکنندگان کالا به عراق باید ارز خود را از بانک مرکزی عراق به قیمت رسمی بگیرند، پیش‌تر این کار از طریق صرافی‌ها نیز انجام می‌شد. در همین حال دولت و فعالان اقتصادی عراق با مذاکراتی که انجام داده‌اند در تلاش برای حل رابطه دینار و دلار در ارتباط با ایران و دیگر کشورها هستند. در این زمینه مذاکراتی بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق انجام شده است.» پیش‌تر «دنیای اقتصاد» در مطلبی از الزام تلاش بانک مرکزی جهت رفع این مساله سخن گفته بود، چرا که عراق از جمله کانال‌های مهم تامین‌کننده ارز داخل کشور است و در صورت مسدود شدن این مسیر فشار کاهش عرضه به ذخایر ارزی کشور منتقل می‌شود.

رنج جدید اسکناس آمریکایی
در هفته گذشته تحولات صورت گرفته در تقاضای ارز سبب شد تا نرخ اسکناس دلار آزاد از بازه محبوب خود‌(سطوح قیمتی نیمه نخست کانال ۵۰ هزار تومانی) خارج شده و وارد کانال قیمتی بالاتر شود. اما با اصلاح این روند افزایشی نرخ ارز مذکور به بازه قیمتی ۵۰ هزار و ۷۰۰ تا ۵۱ هزار تومان بازگشت و در این کریدور رنج شد. دیروز دوشنبه ۱۸ دی ماه قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود ۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در رقم ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. همچنین‌ یورو آزاد نیز در این روز با ۱۰۰ تومان رشد قیمت در رقم ۵۵ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید. این شرایط کم نوسان در بازار سکه روز دوشنبه نیز جریان داشت. سکه طلا طرح جدید و همین‌طور ربع سکه دیروز دچار ایست قیمتی شدند و نیم سکه تنها عضو نوسانی این خانواده با ۱۵۰ هزار تومان رشد قیمت بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید