کارکرد پلیس بورسی در آمریکا

دنیای اقتصاد -محدثه‌علیزاده : کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده (SEC) مسوولیت نظارت بر تخلفات افراد و شرکت‌های بورسی و محافظت از سرمایه‌گذاران خرد را برعهده دارد. این کمیسیون تخلفاتی مانند طرح‌‌‌های پونزی، سهام ثبت‌‌‌نشده در SEC، دستکاری بازار (ازطریق افشای اطلاعات نادرست یا گمراه‌‌‌کننده)، کلاه‌‌‌برداری‌‌‌های حوزه نفت و گاز، عرضه اولیه سکه‌‌‌های تقلبی (ICO) و بسیاری تخلفات دیگر را پیگیری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که سرمایه‌گذاران خرد در برابر کلاه‌‌‌برداری‌‌‌ها مصون هستند. علاوه‌‌‌بر این، کمیسیون یادشده آموزش‌های رایگان برای سرمایه‌گذاران خرد تدارک می‌‌‌بیند تا بتوانند با آگاهی بیشتر در برابر کلاه‌برداری‌‌‌ها عمل کرده و از دارایی‌‌‌های خود محافظت کنند. همچنین ابزاری طراحی شده است که سرمایه‌گذاران می‌‌‌توانند به‌‌‌وسیله آن از قابل استناد بودن و داشتن مجوز فرد فروشنده اطمینان حاصل کنند.
کارکرد پلیس بورسی در آمریکا
تمام تحقیقات SEC به صورت خصوصی انجام می‌شود و حقایق تا حد ممکن از طریق تحقیقات غیررسمی، مصاحبه با شاهدان، بررسی سوابق کارگزاری و بررسی داده‌‌‌های معاملاتی به دست می‌‌‌آید. البته درصورت دستور رسمی تحقیقات، این کمیسیون ممکن است با احضاریه، شهود را وادار به شهادت و ارائه دفاتر، سوابق و سایر اسناد مربوطه کند. پس از تحقیقات لازم، این کمیسیون پرونده را به دادگاه فدرال می‌‌‌برد یا دعوی اداری مطرح می‌کند. در بسیاری از موارد کمیسیون و طرف مورد اتهام، موضوع را بدون محاکمه حل‌وفصل می‌کنند، اما در بعضی موارد کمیسیون، هم دعوی اداری را پیش می‌‌‌برد و هم پرونده را به دادگاه ارجاع می‌دهد. بخش اجرایی این کمیسیون با بخش‌‌‌های دولتی مختلف مجری قانون در کشور و سراسر جهان و برای پیگیری پرونده‌‌‌های جهانی همکاری می‌کند. این بخش با تحقیق درخصوص تخلفات از قوانین اوراق بهادار، طرح دعوای مدنی در دادگاه‌‌‌های فدرال و درنهایت پیگیری این پرونده‌‌‌ها در دادگاه سعی بر شناسایی و مجازات متخلفان دارد. این بخش، شواهد نقض احتمالی قوانین اوراق بهادار را از طریق فعالیت‌‌‌هایی همچون نظارت بر بازار، شکایات سرمایه‌گذاران، تحقیقات دیگر بخش‌‌‌های SEC، سازمان‌های خودنظارتی و سایر منابع اوراق بهادار و گزارش‌‌‌های سایر رسانه‌‌‌ها به دست می‌‌‌آورد.

‌صداقت‌نداشتن، طرح‌‌‌های پونزی و کلاه‌‌‌برداری‌‌‌های اینترنتی
کمیسیون اوراق بهادار به‌‌‌طور مکرر موضوعاتی مانند تضاد منافع فاش‌‌‌نشده، دستمزد‌‌‌های مخفی یا بسیار بالا، نظارت ناکافی و آموزش ناکافی کارگزاران و مشاوران سرمایه‌گذاری را بررسی کرده و اقدامات زیادی علیه کارگزاران و مشاوران متخلف انجام می‌دهد. برای نمونه، شرکت BB&T در سال ۲۰۱۹ به دلیل افشای اطلاعات گمراه‌‌‌کننده توسط یکی از کارخانه‌‌‌های زیر نظر این مجموعه، محکوم به بازگرداندن ۵میلیون دلار سرمایه سرمایه‌گذاران خرد و پرداخت جریمه ۵۰۰‌هزار دلاری شد.در بسیاری از طرح‌‌‌های پونزی، کلاه‌برداران سرمایه جدید جذب‌شده را صرف پرداخت‌‌‌ سودهای وعده‌‌‌ داده‌‌‌شده به سرمایه‌گذاران قدیمی‌‌‌تر می‌کنند تا سرمایه‌گذاران به‌اشتباه فکر کنند که از یک تجارت قانونی سود کسب کرده‌‌‌اند. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ افراد و شرکت‌های دخیل در یک طرح پونزی ۱۰۲میلیون دلاری شناسایی شدند. این متهمان با فروش اوراق بهادار ازطریق ناشران تحت کنترلشان به سرمایه‌گذاران خرد و این ادعا که این وجوه سرمایه موردنیاز شرکت‌ها را تامین می‌کند و سود تضمین‌‌‌شده دورقمی دارد، توانستند ۱۰۲میلیون دلار سرمایه جذب کنند. این نمونه از معدود مواردی بود که به دلیل دست‌داشتن افراد و شرکت‌های گسترده‌‌‌، توسط SEC به دادگاه‌‌‌های متعددی در ایالات‌ مختلف ارائه شد.بسیار آسان است که کلاه‌‌‌برداران اینترنتی پیام‌‌‌های خود را واقعی و معتبر جلوه دهند، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که سرمایه‌گذاران قادر به تشخیص این جعلیات از اخبار واقعی نباشند. در یک نمونه، گروهی از بازاریاب‌‌‌های اینترنتی ویدئوهایی را برای فریب بازنشستگان و دیگر سرمایه‌گذاران خرد می‌‌‌ساختند تا آنها را به باز کردن حساب‌‌‌های کارگزاری و معامله اوراق بهادار پرریسک موسوم به انتخاب باینری تشویق کنند.

کلاه‌‌‌برداری در فرابورس
سهام‌‌‌ فرابورس یا همان سهام شرکت‌های کوچک که در حجم و ابعاد کم معامله می‌‌‌شوند، اغلب مورد توجه کلاه‌بردارانی هستند که سرمایه‌گذاران خرد را هدف قرار می‌دهند. صاحبان این شرکت‌ها اغلب افراد را با وعده سود بالای سرمایه‌گذاری در آنها فریب می‌دهند، اما درانتها سود کسب‌‌‌شده را بین خودشان تقسیم می‌کنند. یکی از انواع متداول کلاه‌‌‌برداری در فرابورس، ازطریق روش تخلیه (pump and dump) است. در این روش، کلاه‌برداران با انتشار اطلاعات نادرست یا گمراه‌‌‌کننده، جو خرید بالایی ایجاد می‌کنند تا قیمت سهام جهش زیادی پیدا کند. سپس، دقیقا در زمانی که قیمت سهام به اوج خود رسید، اقدام به فروش دارایی خود از آن سهام می‌کنند. پس ‌‌‌از آن و با توقف تبلیغات، قیمت سهام سقوط می‌کند و سرمایه‌گذاران ضرر زیادی می‌کنند. در یک نمونه، کمیسیون اوراق بهادار در سال ۲۰۱۸ پس ‌‌‌از اطمینان از اینکه مدیر شرکت سهامی پنی (penny stock company) در تلاش برای ارائه اطلاعات گمراه‌‌‌کننده برای افزایش تقاضای سهام این شرکت بود، این شخص را از فعالیت مجدد به‌‌‌عنوان مدیر شرکت‌های عمومی منع کرد.یکی دیگر از راه‌‌‌های کلاه‌‌‌برداری این شرکت‌های خرد، کلاه‌برداری وابستگی است. در کلاه‌برداری وابستگی اعضای گروه‌‌‌های مشخصی مانند افراد مسن، جوامع مذهبی و جوامع قومی مورد هدف قرار می‌گیرند. این کلاه‌برداران اصولا خود را منتسب به همان گروه معرفی کرده و از این طریق اقدام به کلاه‌‌‌برداری می‌کنند. در یک نمونه، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا در سال ۲۰۱۹ صاحب شرکتی در مین را به کلاه‌برداری از ۱۰۰سرمایه‌گذار و جذب ۳میلیون دلار سرمایه با شعار ترویج کنسرت مسیحی و تبدیل شدن به شریک تجاری متهم کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید