نزول بیت‌کوین با شروع معاملات بورسی

دنیای اقتصاد -گروه بانک و بیمه : وضعیت بازار کریپتو در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که بیت‌کوین و اتریوم پس از پایان انتظارات ایجاد صندوق بورسی بیت‌کوین از سوی شرکت بلک‌راک و همچنین تاییدیه کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا در لحظات اولیه شیب مثبت به خود گرفتند و به ترتیب به کانال ۴۹هزار و ۲۷۰۰ دلاری هدایت شدند. اما شواهد گویای آن است که این روند ادامه‌دار نبوده و در دومین روز از روند معاملاتی بورسی بیت‌کوین، دو دارایی مذکور به مسیر نزولی هدایت شدند و بیت‌کوین حدود ۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که لیدر بازارهای ریسکی روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده 42 هزار دلاری آغاز کرد و چشم‌انداز اقتصاددانان را دستخوش تغییر کرد. برآورد آنها نشان می‌دهد که این دارایی با افت 5 هزار دلاری خود در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد به‌طوری‌که برخی از افراد صاحب‌نظر این حوزه تاکید کردند، مادامی که بیت‌کوین در روزهای آتی بر روند قیمتی خود در کانال 42 هزار دلاری باقی بماند، نزول آن به کانال 38 هزار دلاری دور از انتظار نخواهد بود. این درحالی است که این دارایی محبوب در ساعت 17 و 40 دقیقه به وقت تهران با رقمی معادل 42 هزار و 670 دلار در حال معامله بود. در خصوص سیگنال‌های منفی رمزارزها پس از ایجاد صندوق بورسی در گزارش‌های پیشین گفته شد که کاهش قیمت بیت‌کوین ممکن است به دلیل فروش سهام از صندوق ‌گری اسکیل بیت‌کوین تراست (GBTC) باشد‌. ‌گری اسکیل، یک شرکت سرمایه‌گذاری ارز‌های دیجیتال مستقر در ایالات‌متحده و یکی از خریداران برتر بیت‌کوین در جهان است. به گفته افراد صاحب‌نظر این حوزه 95میلیارد دلار خروجی GBTC در روز اول معاملات شناسایی شده که این کسری بودجه فراتر از انتظارات بوده است. از سوی دیگر باید گفت که این صندوق تازه افتتاح شده و به نظر نمی‌رسد در آغاز تقاضای زیادی داشته باشد. همچنین آنها در ادامه سخنان خود دیگر عوامل نزول بازار کریپتو را مورد بررسی قرار دادند.

از جمله این عوامل باید مخالفت الیزابت وارن، سناتور آمریکایی از ایجاد صندوق بورسی بیت‌کوین و از سوی دیگر حذف صندوق‌های قابل معامله از پلتفرم شرکت ونگارد اشاره کرد. در راستای این موضوع جی‌پی مورگان در گزارش اخیر خود اعلام کرد: «مشخص نیست که صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) چقدر سرمایه تازه جذب خواهند کرد، اما انتظار می‌رود سرمایه قابل توجهی از سایر محصولات رمزنگاری سرازیر شود.» گزارش ارائه شده از سوی جی‌پی مورگان بیان می‌کند که واکنش بازار به تایید اکراهی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در مورد ‌ETF‌های بیت‌کوین کمرنگ شده و اکنون تمرکز بر این است که این صندوق تا چه میزان می‌تواند سرمایه‌های جدید جذب کند. تحلیلگران این بانک در ادامه سخنان خود تاکید کردند: «ما نسبت به خوش‌بینی برخی از اقتصاددانان که معتقدند سرمایه‌های تازه زیادی در نتیجه تایید ETF بیت‌کوین وارد خواهد شد، تردید داریم اما قابل ذکر است که حتی اگر سرمایه جدیدی وارد بازار ارزهای دیجیتال نشود، ETF‌های جدید همچنان می‌توانند تا 36میلیارد دلار جریان داشته باشند.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید