چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلای جهانی

دنیای اقتصاد: اونس طلای جهانی در آخرین روز از روند معاملاتی خود در روز جمعه در کانال ۲۰۲۰ دلاری در حال نوسان بود و هفته خود را با قیمتی معادل ۲۰۲۹ دلار به پایان رساند. این در حالی است که فلز زرد هفته خود را با رقم ۲۰۵۰ دلاری آغاز کرد، اما در ادامه با کاهش درگیری‌های حماس و اسرائیل، افزایش انتظارات برخی از مقامات فدرال رزرو در خصوص به تعویق انداختن مسیر جدید سیاست‌های پولی و در مقابل آنها پافشاری برخی دیگر از مقامات بر کاهش نرخ بهره سبب شد تا دلار جهانی در کانال ۱۰۳ واحدی در نوسان باشد و موجب شود طلای جهانی در یک هفته اخیر حدود ۱.۶ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. با استناد به مطالب فوق، تحلیلگران برآوردهای متعددی را از چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلای جهانی ارائه کردند.
فلز زرد هفته معاملاتی اخیر (۱۴ تا ۱۹ ژوئیه) را با قیمتی معادل ۲۰۵۰ دلار آغاز کرد و با قیمت ۲۰۲۹ دلار به پایان رساند. با شیب نزولی قیمت این دارایی تحلیلگران عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمتی این بازار را مورد بررسی قرار دادند. در وهله اول آنها تاکید کردند که طلا در مناقشات خاورمیانه و همچنین تاریخ‌گذاری آغاز سیاست‌های انبساطی، از کانال ۲هزار دلاری عبور کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران بازار طلا را به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری شناخته‌اند. برای درک بیشتر این سخن باید به رفتار این دارایی در هفته مذکور نگاهی انداخت. با کاهش تنش‌های حماس و اسرائیل در روزهای اخیر، انتشار داده‌های تورمی و اختلاف‌نظرها در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی در ماه مارس اشتهای سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این بازار تضعیف شد و به نزول قیمتی طلا انجامید. کارشناسان در راستای این بحث بیان کردند که در بحبوحه انتقادات برخی از مقامات کمیته فدرال رزرو در خصوص عقب‌نشینی از سیاست‌های انبساطی تا زمان دستیابی به تورم ۲ درصدی بازدهی خزانه‌داری آمریکا بار دیگر از سطح ۴ درصدی عبور کرد. بی‌شک افزایش بازدهی خزانه‌داری جان بازارهای جهانی را گرفته و سبب روند نزولی آنها خواهد شد. در نتیجه شاخص دلار با کسب حمایت ۱۰۳ واحدی با رقمی معادل ۱۰۳.۲۳ واحد هفته را به پایان رساند. نوسان این شاخص در بی‌ثباتی طلای جهانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. البته این امر در خصوص بازارهای ریسکی نیز صادق است، اما شواهد گویای آن است که دارایی‌های‌ این بازار در حال حاضر بر جذب سرمایه در صندوق‌های بورسی تمرکز کرده و واکنش سردی به نوسانات بازار‌ها نشان داده است.

روند صعودی یا نزولی طلا؟
نظر‌سنجی‌های کیتکو نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از کارشناسان انتظار دارند تا فلز زرد در هفته آینده شیب مثبت به خود بگیرد، ۲۹ درصد بر این باورند که قیمت طلا در این بازه با روند نزولی مواجه خواهد شد و ۲۹ درصد از آنها نسبت به روند قیمتی این دارایی در هفته آینده بی‌طرف بودند. اما برخی از اقتصاددانان برجسته افزودند که انتشار گزارش رشد اقتصادی آمریکا تصمیمات مقامات در خصوص مسیر سیاست‌ها در ۲۰۲۴ را تسهیل می‌بخشد. ازاین‌رو طلای جهانی از اواخر ماه جاری به ثبات بیشتری دست پیدا خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید