تلاطم در بازارهای مالی

فرزانه صالحی/ کارشناس بازار سرمایه
انتشار آمار و داده‌های پیرامون وضعیت اقتصاد آمریکا به‌خصوص در حوزه بازار کار، دست فدرال رزرو را در به تعویق انداختن آغاز کاهش نرخ بهره باز گذاشته است. این در حالی است که به نظر می‌رسد انتظارات بازار نیز کمی تعدیل شده و در حال حاضر طبق نظرسنجی‌ها احتمال می‌‌رود نخستین کاهش نرخ بهره در ماه می ‌اتفاق بیفتد.
سخنرانی برخی از اعضای فدرال رزرو مبنی بر احتمال آغاز کاهش نرخ بهره از سه‌ماهه سوم سال میلادی و انتشار آمار نسبتا ضعیف از اقتصاد چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران طلا نیز به افزایش فشار فروش طلای جهانی دامن زده و هفته گذشته شاهد اصلاح قیمتی اونس طلا تا سطح ۲هزار دلاری بودیم. با‌این‌حال به نظر می‌رسد این سطح قیمتی به حمایت محکمی برای طلای جهانی تبدیل شده است. ریسک‌های ژئوپلیتیک و درهم‌تنیدگی بحران‌ها در منطقه خاورمیانه در روزهای گذشته افزایش پیدا کرده است که این امر در هر حالتی از قیمت طلای جهانی حمایت می‌کند و جلوی ریزش بیشتر آن را می‌گیرد. در حال حاضر اونس طلا در کانال قیمتی ۲هزار و ۲۰دلاری در حال نوسان است و با توجه به اینکه اواخر هفته آمار مهمی از جمله شاخص مدیران خرید، مدعیان بیکاری و شاخص هزینه مصارف شخصی آمریکا اعلام خواهد شد می‌توان تحرکاتی را برای طلای جهانی متصور بود.

از طرفی در بازار‌های مالی داخلی در روزهای گذشته شاهد افزایش حباب سکه تا سطح حدود ۳۳درصدی بودیم که انتشار خبر ضرب سکه بدون تاریخ بانک مرکزی و عرضه شمش طلا در مرکز مبادله طلا و ارز باعث تخلیه بخشی از حباب سکه و اصلاح قیمتی نسبی طلا شد. اما بعد از برگزاری نخستین حراج شمش طلا در مرکز مبادله و اعلام خبری مبنی بر اینکه قیمت‌های معامله بر اساس عرضه و تقاضا و در قیمتی نزدیک به بازار نقدی انجام شده، می‌توان برداشت کرد که دیگر از عرضه طلا با قیمت‌های پایین‌تر از بازار نقدی خبری نیست. بازار همچنان منتظر اخبار تکمیلی‌تر از میزان و نحوه عرضه سکه بدون تاریخ است، اما با اینکه اطلاعیه دومین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله روی سایت قرار گرفته ولی تا‌به‌حال خبری از عرضه سکه منتشر نشده است.

در روزهای گذشته با افزایش التهاب در بازار ارز و طلا، بورس کالا نیز شاهد افزایش بی‌سابقه تقاضا برای صندوق‌های طلا و رکورد‌زنی حجم معاملات در بازار گواهی سپرده شمش بوده که ناگهان ابلاغیه‌ای از بانک مرکزی روی سایت قرار گرفت مبنی بر اینکه بانک‌ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند. صدور چنین ابلاغیه‌ای از سمت بانک مرکزی در شرایط فعلی که انتظارات تورمی در سطح بالایی قرار دارد، باعث تعجب فعالان بازار شده است. همین امر باعث ایجاد محدودیت عرضه در بازار گواهی سپرده شمش طلا شده و منجر به افزایش حباب قیمتی صندوق‌های طلا می‌شود. بازار بورس کالا بستر امن و شفافی فراهم کرده و در طول مدت‌زمان فعالیت خود به‌خوبی توانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند. جلوگیری از رشد و پیشرفت چنین بازاری در نهایت منجر به سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازارهای غیررسمی و غیرشفاف شده و کار بانک مرکزی را در کنترل نقدینگی و تورم سخت خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید