پرش آمریکا از مانع رکود

دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز : گزارش اخیر وزارت بازرگانی ایالات‌متحده از رشد ۳.۳ درصدی اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ حکایت دارد. این گزارش بیان می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی‌ها را مبنی بر رشد ۲ درصدی اقتصاد نادیده گرفت و ۱.۳ درصد بیشتر رشد کرد. این درحالی است که این رقم در فصل گذشته (فصل سوم) ۴.۹ درصد و در مدت مشابه سال گذشته ۲.۶ درصد گزارش شده است. کارشناسان معتقدند که داده‌های منتشر شده احتمال وقوع رکود در این کشور را که قبل از آغاز سال جاری از آن سخن به میان آمده بود، رد کرد.

گرچه تورم سالانه ایالات‌متحده در ماه پایانی سال 2023 روند صعودی به خود گرفت و از سطح 3.1 درصدی به 3.4 درصدی رسید، اما رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی این سال با سرعت مطلوب‌تری به روند خود ادامه داد و در سطح 3.3 درصدی ایستاد. گفتنی است که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در کل سال 2023 با سرعت 2.5 درصدی به فعالیت‌های خود پرداخت، در حالی که این رقم در سال 2022 حدود 1.9 درصد ثبت شده بود. گزارش رشد تولید ناخالص داخلی، گزارش مشاغل، تورم و... در سال 2023 این سیگنال را به اقتصاددانان می‌دهد که بر خلاف تصورات برخی مقامات از جمله جرمی پاول، اقتصاد آمریکا در سال 2023 وارد رکود نشد و در سال جاری نیز از وقوع رکود که برخی از مقامات و اقتصاددانان در سال جاری در انتظار آن هستند و حتی پاول در نشست پیشین خود به آن اشاره کرد، بعید خواهد بود. تحلیلگران برای درک بهتر ارقام منتشر شده به بررسی جزئیات این گزارش پرداختند.

نگاهی به رشد اقتصادی 2023
تحلیلگران اجزای تشکیل‌دهنده تولید ناخالص داخلی را که شامل سرمایه‌گذاری، مصرف، مخارج دولتی، صادرات و واردات می‌شود به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادند و تاکید کردند: «بررسی‌ها در این حوزه نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کننده در سه ماهه چهارم 2023 کند شده و از 3.1 درصد در فصل سوم به 2.8 درصد در فصل مذکور رسیده است. هزینه‌ها در بخش مصرف کالا از (4.9 به 3.8 درصد)، (خدمات از 2.2 به 2.4 درصد)، (هزینه‌های دولت از 5.8 به 3.3 درصد)، (صادرات از 5.4 به 6.3 درصد)، (واردات از 4.2 به 1.9‌درصد) و (سرمایه‌گذاری غیرمسکونی از 1.4 به 1.9 درصد) رسید.»

تکاپوی طلای جهانی برای صعود
شواهد گویای آن است که شاخص دلار پس از انتشار گزارش رشد اقتصادی ایالات‌متحده حمایت کانال 103 واحدی را از دست داد و به 102 واحد سقوط کرد. در همین زمان، طلای جهانی که در کانال 2020دلاری در حال نوسان بود شیب مثبت به خود گرفت و به 2036 دلار صعود کرد. اما قابل ذکر است که این روند ادامه‌دار نبوده و شاخص دلار پس از سخنان برخی از اقتصاددانان مبنی بر به تعویق انداختن سیاست‌های انبساطی به کانال سابق خود بازگشت و در ساعت 15و 50 دقیقه به وقت تهران رقمی معادل 103.24 واحد را به ثبت رساند. در این میان طلای جهانی نیز از رقم ذکر شده عقب‌نشینی کرد و پس از سقوط لحظه‌ای به قیمت 2009 دلار در این ساعت در سطح 2022 دلاری در حال معامله بود. از سوی دیگر عامل مهمی که در روند صعودی قیمت طلا در روز پنج‌شنبه اثر گذار بود، کاهش بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری آمریکا بود. در ‌سازو‌کار بازارها هرگاه بازدهی اوراق خزانه‌داری روند نزولی به خود می‌گیرد، بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها صعود خواهند کردند. روند قیمتی طلا نیز طبق این الگو به فعالیت خود ادامه داد. اما در خصوص روند قیمتی رمز‌ارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم باید به عامل مهم‌تری چون اثر صندوق‌های ETF و انتقال دارایی سرمایه‌گذاران اشاره کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید