آغاز به کار بزرگ‌ترین رویداد طلایی کشور

دنیای‌اقتصاد: روز گذشته در نشست خبری هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌‌‌های قیمتی ایران، حجت شفایی، ریاست هیات‌مدیره اتحادیه، خبر از آغاز به کار پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته داد.
 علاوه بر این موضوع، شفایی در این نشست از برخی از مشکلات صنعتگران این حوزه، به‌خصوص مشکلات و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت سخن به میان آورد. به عقیده شفایی، هرچند که تحریم‌‌‌ها موجب ایجاد برخی محدودیت‌ها برای حضور صنعتگران ایرانی طی سال‌های اخیر در بازارهای جهانی شده اما محدودیت‌های دولت به مراتب مشکلات سخت‌‌‌تری را برای صنعتگران به وجود آورده به‌طوری که برخی از این افراد برای به دست آوردن بازارهای صادراتی، ناچار به مهاجرت از کشور شده‌‌‌اند. محدودیت‌هایی از جمله عوارض و تعهدات صادراتی از این گونه مشکلات بوده‌‌‌اند. به گفته شفایی، تا پیش از وجود این دسته از مشکلات، صادرات طلای ایران در بازه زمانی ۸۶ تا ۹۲ حدودا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

به عقیده شفایی، به‌رغم مشکلات صادراتی، همچنان بازار داخلی برای فعالان این حوزه صرفه اقتصادی دارد اما این حوزه نیز دارای مشکلات مخصوص به خود است. او ضرب سکه توسط بانک مرکزی و عرضه آن را در بازار یکی از رقبای اصلی صنعت طلا و جواهر در کشور بیان کرد. به عقیده او ضرب سکه موجب ایجاد تقاضای سوداگرایانه در بازار طلا شده که نتیجه آن حباب در قیمت سکه است؛ در حالی که مشخص نیست سود این حباب به جیب چه کسی هدایت می‌شود. از طرفی نبود تسهیلات در قالب طلا برای صنعتگران نیز این قشر را با مشکلات زیادی در تامین مواد اولیه خود مواجه کرده به‌طوری که بسیاری از فعالان این قشر، مواد اولیه خود را به‌صورت امانی تامین کرده و همین موضوع موجب شده حدود ۴۰‌درصد از ویترین طلافروشان در کشور توسط طلاهای امانی تامین شود. در حالی که در کشوری مانند ترکیه، با اعطای تسهیلات در قالب طلا به این صنعتگران، حمایت مناسبی برای افراد این حوزه تامین شده است. باوجود تمام این مشکلات، صنعتگران این حوزه همچنان به فعالیت خود ادامه داده‌‌‌اند و پانزدهمین نمایشگاه صنعت طلا و جواهر هم نمود تلاش این صنعتگران است. این نمایشگاه از امروز تا ۱۵ بهمن، از ساعت ۱۲ تا ۲۱ در محل نمایشگاه‌‌‌های مجموعه تجاری ایران مال برقرار خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید