عبور بیت‌کوین از سقف تاریخی؟

دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز : در روزهای پایانی هفته گذشته وضعیت بازارها تقریبا ثابت ماند. بیت‌کوین در یک روند اصلاحی وارد کانال ۵۰‌هزار دلار شد و طلا هم در کانال ۲‌هزار و ۲۰ دلاری به کار خود پایان داد. نوسانات نه چندان جالب روزهای اخیر در بازار این سوال را در بین معامله‏‌گران ایجاد کرده روند بازارها در بلندمدت چگونه خواهد بود؟در خصوص بازار طلا، به نظر می‌رسد که در بلندمدت بازار همچنان شاهد روندی صعودی باشد.
عبور بیت‌کوین از سقف تاریخی؟
بانک‌های مرکزی بیش از یک دهه است که خریداران اصلی طلا بوده‌‌اند. این ولع سیری‌ناپذیر بانک‌های مرکزی در دو سال گذشته بیشتر هم شده چراکه آمارها نشان می‌دهد ذخایر جهانی در هر دو سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰۰ تن افزایش داشته است. تحلیلگران بازار کامودیتی‌‌ها در ANZ خاطرنشان کردند که در دو سال گذشته خرید طلا توسط بانک مرکزی به عنوان سهم آن در تقاضای جهانی سه برابر شده است که بین ۲۵ تا ۳۰‌درصد از کل تقاضای بازار است. اگرچه سرعت خرید بانک‌های مرکزی می‌تواند نسبت به سرعت کنونی کاهش داشته باشد، اما تحلیلگران بانک مرکزی استرالیا انتظار دارند تقاضای بانک‌های مرکزی تا حداقل شش سال آینده به عنوان عامل غالب در بازار طلا باقی بماند. تحلیلگران اشاره کردند که افزایش نااطمینانی ژئوپلیتیک، افزایش ریسک‌‌های اقتصادی و افزایش فشارهای تورمی از عوامل اصلی هستند که بانک‌های مرکزی را مجاب خواهد کرد تا به خرید طلای بانک مرکزی ادامه ‌دهند. با این حال، ANZ همچنین خاطرنشان کرد که دلیل عملی پشت تقاضای طلای بانک مرکزی وجود دارد، زیرا دولت‌ها سعی می‌کنند دارایی‌های اوراق قرضه خود را متنوع کنند.

بازار رمزارزها هم یکی دیگر از بازارهایی است که در آن سرمایه زیادی را به خود اختصاص داده و افراد زیادی در آن به انجام معاملات مشغولند. روند بیت‌کوین تا جایی که نشان داده فعلا در یک مسیر صعودی خواهد ماند. کاهش سیاست‌‌های سختگیرانه کاهش نقدینگی در آمریکا تاثیر مثبتی بر بازار داشته و حجم زیادی از سرمایه را به سمت این بازار سوق داده است. از طرفی این بازار در سال‌جاری میلادی بیت‌کوین با مساله هاوینگ مواجه خواهد بود. به بیان بسیار ساده، هاوینگ رخدادی است که طی آن، پاداش استخراج هر بلوک در شبکه نصف خواهد شد. این به این معناست که ماینرها مجبورند برای دریافت هر واحد از بیت‌‌کوین، دو برابر بیشتر از قبل انرژی و هزینه صرف کنند. این موضوع موجب خواهد شد که این دسته از بازیگران بازار بیت‌‌کوین‌‌های خود را گران‌‌تر به فروش رسانده تا بتوانند هزینه‌‌های پیشین خود را پوشش دهند. علاوه بر این‌‌ها، پذیرش ETFهای اسپات بیت‌کوین در کنار شایعاتی تازه در خصوص پذیرش و عرضه ETFهای اسپات اترویم هم موجب شده تا پذیرش قانونی رمزارزها به عنوان یک کلاس دارایی افزایش پیدا کند. روند قانونی شدن این دسته از دارایی‌‌ها هرچند با ذات و فلسفه وجودی رمزارزها مغایرت دارد اما به هرحال می‌تواند باعث جذب بیشتر منابع به این بازار شود. در حال حاضر بیت‌کوین تنها ۳۵‌درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی بیت‌کوین موفق خواهد شد از این قیمت هم عبور کند. اما با توجه به وجود برخی نا اطمینانی‌‌های ژئوپلیتیک، شاید نتوان تاریخ مناسبی برای این واقعه مشخص کرد اما جو بازار به گونه‌ای است که انتظار دارد تا حوالی تاریخ هاوینگ بیت‌کوین از سقف تاریخی قیمت خود عبور کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید