بیت کوین و طلا در قله تاریخی

روز گذشته، قیمت طلا و بیت‌کوین همزمان به قله تاریخی خود رسید و رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. در معاملات روز گذشته، طلا به قیمت ۲۱۴۱دلاری و بیت‌کوین نیز به ارتفاع ۶۸هزار و ۸۰۰دلاری رسید. «دنیای‌اقتصاد» عوامل افزایشی در بازارهای جهانی را بررسی کرده است.

با تاکید شورای جهانی طلا مبنی بر افزایش انباشت ذخایر طلای بانک‌های مرکزی در ماه ژانویه، برآوردها درخصوص تغییر مسیر سیاست‌های پولی در نیمه دوم 2024 و از سوی دیگر هجوم تقاضاکنندگان، فلز زرد در 5مارس2024 در بالاترین سطح تاریخ خود قرار گرفت. در این میان شیب صعودی طلا به بزرگ ترین رمز ارز  نیز سرایت کرده و این دارایی برای لحظاتی از روز گذشته از کانال 68هزار دلاری عبور کرد.

یکه‌تازی طلای جهانی
اونس طلای جهانی روند معاملاتی روز گذشته را در محدوه مثبت آغاز کرد و از کانال 2100دلاری گذشت. بر این اساس فلز درخشان در ساعت 17:20 به وقت تهران با گذر از کانال 2140دلاری به بالاترین سطح خود در طول تاریخ رسید؛ اما دلیل این امر چه بود؟ در پاسخ به این سوال باید به گزارش اخیر شورای جهانی استناد کرد. این نهاد در روزهای اخیر اعلام کرد که بانک‌های مرکزی در نخستین ماه2024 میزان قابل توجهی فلز زرد انباشت کردند. یعنی بانک‌های مرکزی با هجوم به این بازار از روند صعودی قیمت این دارایی حمایت کردند. از سوی دیگر در آستانه انتشار گزارش مشاغل و گزارش تورمی آمریکا برخی از اقتصاددانان تاکید کردند که جرمی پاول در نیمه دوم سال جاری به سیاست‌های انبساطی روی آورده است و پس از آن فلز درخشان به ثبت رکوردهای قمیتی جدید می‌پردازد. در سوی دیگر بازارها بیت‌کوین به رالی صعودی خود ادامه داد و در ساعت مذکور با رقمی معادل 67هزار و 519دلار در حال معامله است.

البته این دارایی برای لحظاتی از روند معاملاتی روز گذشته در آستانه فتح کانال 69 قرار گرفت و رکورد تاریخی خود را شکست اما این روند ادامه‌دار نبود و پس از مشاهده رقم 68هزار و 800دلاری به مسیر نزولی هدایت شد و اکنون در کانال 67هزار دلاری در نوسان است. آخرین رکورد قیمتی بیت کوین در 8نوامبر2021 و در مرز کانال 69هزار دلاری ثبت شده است که به گفته کارشناسان صعود بیشتر بیت‌کوین در روزها آتی دور از انتظار نخواهد بود. چرا؟ به‌دلیل واکنش سرمایه‌گذاران به وقوع رویداد هاوینگ.ساتوشی ناکاموتو برای حفظ ارزش بیت‌کوین در طول زمان تصمیم گرفت تا هر 4سال یک‌بار، نرخ عرضه بیت‌کوین نصف شود. با کمبود در سمت عرضه و افزایش تقاضا، قیمت بیت‌کوین به مسیر صعودی هدایت شده است و می‌تواند به ثبت رکوردهای قیمتی جدید بپردازد. در راستای این بحث برخی از تحلیلگران افزودند که مناسب‌ترین زمان خرید بیت‌کوین پیش از 18آوریل (وقوع هاوینگ) خواهد بود.

رالی بیت‌کوین ادامه‌دار است؟
درخصوص این موضوع که قیمت بیت‌کوین حبابی است که در روزهای آتی می‌ترکد یا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، نظریه‌هایی ارائه شد. طبق اکثریت آرا بیت‌کوین روند تصاعدی پایداری را پشت سر گذاشته است. با آنالیز عوامل موثر بر رشد قیمت این دارایی باید گفت که شتاب قیمتی بیت کوین حباب نیست و باید در انتظار یکه‌تازی بیشتر این دارایی در بازار کریپتو و پس از 18آوریل بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید