آغاز مداخله بازارساز ارزی

بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ ارز در روز‌های اخیر روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده است. این روند افزایشی سبب شد شاخص‌های ارزی در قله‌های تاریخی خود معامله شوند. در این میان روز گذشته خبری مبنی بر عرضه ۴۰۰ میلیون درهم توسط بانک مرکزی مطرح شد که تحلیلگران این مساله را واکنش علنی بازارساز به رشد قیمت ارز می‌دانند. همچنین روز گذشته دلار نسبت به‌روز سه‌شنبه کاهشی بود، اما همچنان بالای مرز ۶۰ هزار تومانی حضور داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد سطح تقاضا در هفته‌های اخیر گریبان‌گیر بازار ارز شده است. برخلاف روند نسبتا با‌ثبات بازار ارز در ماه‌های پیشین، از نیمه‌های بهمن‌ماه بازار ارز دچار نوسانات قابل‌توجهی شده است. تحلیلگران عوامل سیاسی و‌‌‌ پولی را عامل این نوسانات می‌دانند. اخبار تشدید تنش‌های نظامی در منطقه، ریسک‌های سیاسی بازار را افزایش داد. علاوه بر آن احتمال تغییر روند تحریم‌های اقتصادی با تغییر دولت آمریکا نیز از جمله دیگر عوامل سیاسی است که انتظارات تورمی معامله‌گران را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. اما به عقیده تحلیلگران، اخبار منفی و ریسک‌های سیاسی در ماه‌های پیشین نیز در بازار وجود داشته است.

به‌طور کلی در ماه‌های پایانی سال افراد زیادی با هدف تغییر شکل دارایی‌های ریالی خود اقدام به خرید ارز و طلا می‌کنند که این رفتار معامله‌گران می‌تواند نیروی افزایشی جدیدی باشد که در کنار انتظارات تورمی، روند نرخ ارز را افزایشی کرده است. بانک مرکزی در روز‌های گذشته تلاش کرده تا با تقویت عرضه در بازار‌های ارز و طلا، بخشی از تقاضای موجود در بازار را پاسخ دهد و از جهش‌های قیمتی بیشتر جلوگیری کند. حراج شمش و سکه طلا در کنار افزایش سقف خرید ارز مسافرتی از جمله این تلاش‌ها است. روز گذشته نیز رسانه‌ها از اقدام جدید بانک مرکزی در راستای تقویت بخش عرضه خبر دادند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «‌امروز بازار‌‌‌ساز با عرضه و فروش ۴۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما، نیاز بازار در ایام پایانی سال را تامین کرد.» این خبر می‌تواند با تاثیر روی انتظارات معامله‌گران بخشی از رشد قیمت روز‌های اخیر را جبران کند. از سوی دیگر فعالان کف بازار نیز معتقدند که روند افزایشی جدید باید اصلاح شود. نرخ دلار مقاومت ۵۹ هزار تومانی را به سرعت از دست داد و وارد کانال بالاتر شد. در نتیجه باید انتظار داشت که بخشی از این رشد قیمت تحت قالب اصلاح نرخ جبران شود.

پیشروی سکه در کانال ۳۶

روز گذشته تابلو‌های بازار سکه و طلا سبز بود. قیمت سکه طلا طرح جدید که در راستای روند افزایشی جدید نرخ دلار آزاد وارد کانال ۳۶ میلیون تومانی شده بود، روز گذشته رشد قیمت ۴۸۰ تومانی دیگری را تجربه کرد و به رقم ۳۶ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. نیم‌سکه روز گذشته با رشد ۲۰۰ هزار تومانی در رقم ۲۰ میلیون و ۶۰۰هزار تومان معامله شد. ربع‌سکه نیز روی پله چهارم کانال ۱۳ میلیون تومانی به فروش رسید. 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید