بازگشت طلا و بیت‌کوین از قله؟

دنیای اقتصاد : شاه‌نشین بازار کریپتو پس از گذر از کانال ۶۹ هزار دلاری و ثبت رکورد جدید در پنجم مارس، روند معاملاتی روز گذشته را ابتدا در محدوده قرمز آغاز و به کانال ۶۳ هزار دلاری سقوط کرد، اما پس از ساعاتی از روز به کانال ۶۶ هزار دلاری بازگشت. طلای جهانی نیز که در روز مذکور با گذر از کانال ۲۱۰۰ دلاری رکورد‌دار شده بود، روز گذشته را با اندکی ریزش قیمتی آغاز کرد، اما مقاومت خود را در کانال ۲۱۰۰ دلاری حفظ کرد.

بازارهای جهانی این سیگنال را به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌دهد که شتاب قیمتی فلز زرد متاثر از برآوردهای کارشناسان از آینده سیاست‌های پولی آمریکا است. استناد به گزارش‌های اقتصادی این کشور که در روزهای آتی منتشر خواهد شد می‌تواند نقش موثری در جهت‌یابی بهتر این دارایی در ادامه سال ۲۰۲۴ ایفا کند. طبق پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی صاحب‌نظران اقتصادی، داده شغلی آمریکا در ماه فوریه همچنان از سلامت این بازار سخن خواهد گفت، به این ترتیب که فرصت‌های شغلی جدید روند تصاعدی خواهد داشت و نرخ بیکاری یا در سطوح سابق خود یعنی ۳.۷ درصدی باقی خواهد ماند یا اندکی نزولی می‌شود. اما این گزارش به تنهایی به رشد بازارهای جهانی کمکی نخواهد نکرد و برآورد کارشناسان از روند تورم و نتایج نشست فدرال رزرو در ماه مارس عهده‌دار این روند خواهند بود. در نتیجه سخنان مذکور دو سناریوی احتمالی شکل می‌گیرد که در هر دو شاخص ارزی در بلندمدت به مسیر نزولی هدایت خواهد شد.

خداحافظی شاخص ارزی با کانال ۳ رقمی

 سناریوهای احتمالی از سوی اقتصاددانان بیان می‌کند که در وهله اول اگر نرخ تورمی در ماه فوریه مطابق با برآوردها کاهشی نشود، امکان پایبندی کمیته بازار باز فدرال رزرو به حفظ بهره در ماه‌های آتی افزایش می‌یابد و شاخص دلار برای مدت زمان کوتاهی تقویت خواهد شد، اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود؛ زیرا اثر سیاست‌های ضد تورمی در ۶ تا ۱۸ ماه خود را آشکار می‌سازد. از این رو نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) طولی نمی‌کشد که به هدف جرمی پاول یعنی سطح ۲ درصدی خواهد رسید. پس از آن شاخص دلار به زیر ۱۰۰ واحد سقوط کرده و ورق به نفع بازارهای جهانی برمی‌گردد و دارایی محبوب از جمله رمزارزها و طلای جهانی به یکه‌تازی در بازارها می‌پردازند. در سناریوی دوم باید در انتظار دو گزارش معیار، گزارش مشاغل و تورم آمریکا در ماه فوریه بود. در صورت کاهش تورم به سطح مورد نظر انتظارات برای تغییر مسیر سیاست‌های انبساطی افزایش یافته و کاهش نرخ بهره در نیمه دوم سال دور از انتظار نخواهد بود. بر این اساس بازارهای جهانی پیش از موعد به سطوح قیمتی بالاتر دست پیدا خواهند کرد. البته در خصوص روند قیمتی بیت‌کوین از واکنش سرمایه‌گذاران به رویداد هاوینگ نباید غافل شد. با استناد به مطالب فوق باید گفت که قیمت طلا و رمزارزها حباب نبوده و رشد تصاعدی را پشت سر گذاشته و در نهایت بازی نرخ بهره و تورم در بلندمدت به نفع بازارهای جهانی تمام خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید