هفته سرنوشت‌ساز دلار

دنیای اقتصاد : در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار آزاد روی قله‌های تاریخی خود معامله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد سطح انتظارات تورمی سبب شده تا شمار متقاضیان بازار ارز افزایش یافته و نرخ ارز دچار نوسانات افزایشی شود. البته در این میان بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار ارزی تلاش کرده تا با تقویت بازار و افزایش سطح عرضه خود از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کند. حال باید دید تلاش‌های این نهاد نتیجه خواهد داد یا نرخ دلار در کریدور ۶۰ هزار تومانی تثبیت می‌شود. اما این هفته یکی از هفته‌های سرنوشت‌ساز برای دلار محسوب می‌شود، چراکه آخرین هفته کامل معاملاتی در بازار است. در نتیجه اگر بازارساز بتواند قیمت را کنترل کند، حداقل می‌توان امیدوار بود که تا انتهای فروردین دلار رشد چندانی نداشته باشد.
هفته سرنوشت‌ساز دلار
بازار ارز در هفته‌های اخیر مجددا نوسانی شده است. برخلاف روزهای باثبات بازار ارز در ماه‌های میانی سال، با نزدیک شدن به سال جدید نوسان به بازار ارز بازگشته است. فعالان کف بازار معتقدند که تقاضای هفته‌های اخیر با ماه‌های پیشین قابل مقایسه نیست. به عقیده کارشناسان بخشی از رشد تقاضای روز‌های اخیر به‌واسطه تشدید انتظارات تورمی صورت گرفته است. انتظارات تورمی ماحصل مجموعه‌ای از عوامل و اخباری است که سیگنال رشد سطح عمومی قیمت‌ها در آینده را مخابره می‌کند. افراد نیز با هدف در امان نگاه داشتن دارایی‌های خود از این موج افزایش قیمت اقدام به خرید ارز کرده و به همین صورت تقاضا افزایش خواهد داشت. آخرین قیمت نقدی معامله شده دلار رکورد ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومانی بوده، آمار معاملات فردایی روز شنبه هم نشان می‌دهد که معامله‌گران فعلا سفارش‌هایی حوالی همین کانال ثبت می‌کنند.

در نتیجه به نظر می‌رسد فعلا توان معامله‌گران افزایشی دلار کاهش داشته چون معمولا در روزهای تعطیل، قیمت‌ها روندی صعودی دارند. آمار معاملات امروز و بازه معاملاتی آن می‌تواند اطلاعات خوبی از میزان رشد یا افت احتمالی قیمت دلار ارائه دهد. علاوه بر تمام این موضوعات، افزایش قیمت دارایی‌های رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین و اتریوم هم تاثیر بسزایی در افزایش تقاضای دلار در کشور داشته که خود تاثیر بسزایی بر این بازار دارد. بیت‌کوین در حوالی سقف تاریخی خود درحال معامله است و با عبور از آن می‌تواند سقف‌های تاریخی تازه‌ای را ثبت کند، از‌ همین‌رو به نظر می‌رسد که با افزایش تقاضا برای خرید این دسته از دارایی‌ها، تقاضای دلار در کشور هم رشد داشته است.  در نتیجه با توجه به انتظارات تورمی، روزهای انتهایی سال و همچنین رشد قیمت در بازار دارایی‌های رمزنگاری شده به نظر می‌رسد دلار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. فعلا انتظار مخابره اخبار مثبت هم در این بازار نمی‌رود. با توجه به تغییر کابینه مجلس فعلا نمی‌توان درخصوص سیاست‌های خارجی احتمالی مجلس تازه نظر خاصی ارائه کرد، همچنین به نظر می‌رسد توان بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در روزهای انتهایی سال کاهش داشته است. اما بازار تشنه یک خبر مثبت است، چراکه قیمت دلار نیز در روزهای گذشته با شتاب زیادی صعودی بوده و نیاز به استراحت دارد. در نتیجه این امر ‌کوچک‌ترین خبر مثبتی می‌تواند تاثیر مهمی در کنترل بازار ارز داشته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید