افت تب زمستانی دلار؟

بررسی‌های خبرنگار «دنیای اقتصاد» از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که در روز‌های نزدیک سال نو حجم متقاضیان دریافت سهمیه‌های ارز رسمی افزایش یافته، اما در سمت دیگر بازار تب و تاب چشمگیری در میان معامله‌گران غیر‌رسمی وجود ندارد. تلاش نرخ دلار آزاد جهت ورود به کانال ۶۱ هزار تومانی بی‌نتیجه ماند و نرخ این ارز روز گذشته نیز در کانال ۶۰ به فعالیت خود ادامه داد.
افت تب زمستانی دلار؟
بازار غیررسمی ارز تهران فعالیت خود را در صبح دیروز افزایشی آغاز کرد. فعالان بازار پیش‌بینی خود از نرخ ظهر را در کانال ۶۱ هزار تومانی ارائه می‌دادند، اما این اتفاق صورت نگرفت و نرخ در محدوده نیمه دوم کانال ۶۰ باقی ماند. این در حالی است که در معاملات فردایی عصر روز گذشته نرخ این ارز کاهشی شد و از بازه ذکر شده فاصله گرفت. تحلیلگران بر این باورند که سطوح قیمتی کانال‌های ۵۹ و ۶۰ هزار تومانی رنج جدید قیمت دلار آزاد است و درصورت عدم انتشار سیگنال جریان‌ساز جدید احتمال خروج قیمت اسکناس آمریکایی از این بازه قیمتی اندک است.

دو نیمه متفاوت بازار
فضای معاملات غیر‌رسمی روز گذشته خلوت بود. بررسی‌ها  از میدان فردوسی و حوالی آن در روز شنبه نشان می‌داد که رونق زیادی در بازار فعالان غیررسمی وجود ندارد. اما برخلاف این معاملات، افراد نسبتا زیادی در مقابل صرافی‌های رسمی جهت دریافت سهمیه ارز رسمی حضور داشتند. روز گذشته نرخ دلار رسمی در رقم ۴۳ هزار و ۹۵ تومان بسته شد. این یعنی اختلاف میان نرخ‌های رسمی و غیر رسمی بازار به حدود ۱۷ هزار تومان رسیده است. در این شرایط طبیعتا به تعداد افراد متقاضی ارز رسمی افزوده می‌شود. هرچند در سال اخیر بانک مرکزی تلاش کرد تا در بستر مرکز مبادله ارز و طلا فرآیند تخصیص ارز رسمی را به شکل جدی سامان‌دهی کند و از میزان فعالیت‌های سودجویانه بکاهد. اما به‌نظر می‌رسد رانت در بازار ارز تهران همچنان وجود دارد و بازار‌ساز بخشی از تزریق‌های خود را از طریق تخصیص ارز در سرفصل‌های مسافرتی و سهمیه سالانه صورت می‌دهد. تحلیلگران ارزی معتقدند که کاهش فاصله این دو نرخ می‌تواند به صورت چشمگیری بر افزایش ثبات در بازار اثر بگذارد. حال باید دید بانک مرکزی اجازه نزدیک شدن نرخ رسمی به بازار آزاد را صادر می‌کند یا سیاست این نهاد همچنان حفظ نرخ در کریدور ۴۰ هزار تومانی است.

تابلو‌های سبز بازار سکه
دیروز برخلاف روند کاهشی نرخ دلار، قیمت قطعات مختلف سکه طلا رشد داشت. هر قطعه سکه طلا طرح جدید با رشد قیمت ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۲۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین نیم و ربع سکه نیز به ترتیب ۱۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار تومان رشد کرده و در ارقام ۲۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید