لمس کانال ۷۰هزاردلاری بیت‌کوین

دنیای اقتصاد : شاه‌نشین بازار کریپتو در اواسط روز گذشته با رشد ۵.۷ درصدی نسبت به روزهای پیشین بار دیگر کانال ۷۰ هزار دلاری را لمس کرد و پس از لحظاتی با ریزش اندکی مواجه شد. با وجود رفت‌وبرگشت این دارایی از کانال ۷۰، انتظارات برای ثبت کانال ۳ رقمی بیت‌کوین تا پایان سال جاری افزایش یافته است.

در آستانه رکوردشکنی‌های مهم‌ترین رمزارز بازارها در هفته اخیر باید به سخنان برخی از اقتصاددانان این حوزه نگاهی انداخت. دارایی‌های محبوب بازارها در آستانه عملیات ضد تورمی جرمی پاول به مسیر نزولی هدایت شدند و امیدی برای بازگشت این دارایی به روال سابق خود پیش از پایان سیاست‌های پولی انقباضی وجود نداشت. این روند تا جایی ادامه یافت که نرخ تورمی به زیر 4 درصد سقوط کرد و بلک‌راک از درخواست جدید خود رونمایی کرد. با کاهش تورم به زیر 4 درصد، از شتاب سیاست‌های ضد تورمی کاسته شد و فدرال رزرو با فاصله‌های زمانی بیشتری نرخ بهره را افزایش می‌داد.

این امر فرصت بیشتری را برای صعود بازارهای جهانی فراهم کرد. اما از اواخر این سال، درخواست جدید بلک‌راک روند بیت‌کوین را با شیب مثبت قیمتی همراه کرد در حالی که طلای جهانی همچنان با نوسان شاخص دلار در سطوح سابق خود در حال درجا زدن بود. حول همین محور کارشناسان تاکید کردند که با تایید صندوق‌های ETF و رویداد هاوینگ، بیت‌کوین رکوردهای جدیدی را در سال 2024 ثبت خواهد کرد. روند این دارایی در روزهای اخیر نیز برآوردهای پیشین را تایید می‌کند و گذر قیمتی آن از کانال 100‌هزار دلاری تا پایان سال جاری دور از انتظار نخواهد بود. اما از چالش‌های پیش‌بینی شده در این مسیر نباید غافل شد.

از جمله این چالش‌ها باید به گزارش‌های اقتصادی ایالات‌متحده اشاره کرد. گزارش مشاغل که در روز‌های اخیر منتشر شد از افزایش نرخ بیکاری و رشد فراتر از انتظارات فرصت‌های شغلی حکایت داشت. اما افزایش موقعیت‌های شغلی جدید به تنهایی نشان از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا نخواهد داشت و باید در انتظار گزارش تورمی آمریکا بود. با کاهش نرخ تورم به سطح 2 درصد، احتمال آغاز سیاست‌های پولی انبساطی در ماه مارس افزایش می‌یابد. اما باید توجه داشت که بانک مرکزی که زود‌تر از بانک‌های مرکزی در سطح جهان سیاست‌های خود را تغییر دهد، رکودی کوتاه مدت را تجربه خواهد کرد.

در راستای این بحث برخی از اعضای فدرال رزرو از جمله میشل بومن در سخنرانی خود تاکید کرد که سیاست‌های زودهنگام در خصوص کاهش نرخ بهره موجب بازگشت تورم به سطوح سابق خواهد شد که از سرگیری سیاست‌های ضد تورمی را به دنبال خواهد داشت. با استناد به مطالب فوق در خصوص روند صعودی بازار‌های جهانی باید گفت که چشم‌انداز بلندمدت رمزارزها و فلز زرد صعودی بوده، اما این دارایی‌ها در کوتاه‌مدت تحت تاثیر سیاست‌های پولی آمریکا و همچنین اخبار غیر‌منتظره در بازارها با نوسان رو‌به‌رو خواهند شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید