تورم هسته آمریکا در کف ۲۶‌ ماهه

دنیای اقتصاد : شاخص قیمت مصرف‌کننده در دومین‌ماه ۲۰۲۴ مطابق با برآورد تحلیلگران داوجونز، شیب مثبت به خود گرفت و با رشد ۰.۱ واحد درصدی در پله ۳.۲ درصدی ایستاد. البته گروهی از کارشناسان انتظار تورم ۳.۱ درصدی (سطح سابق تورم نقطه‌به‌نقطه) را داشتند. از سوی دیگر تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) گرچه در پایین‌ترین سطح ۲۶ ماهه خود قرار گرفت، اما به پیش‌بینی‌ها پشت پا زد و از انتظارات کمتر کاهش یافت. به این ترتیب شاخص ارزی در پاسخ مثبت به این گزارش صعودی شد و ریزش قیمتی فلز زرد را به دنبال داشت.

تورم به عقیده برخی از اقتصاددانان مطابق با پیش‌بینی‌ها بود و از دیدگاه گروه دیگری از آنها، این نرخ باید در سطح 3.1 درصدی باقی می‌ماند و اکنون بیش از برآوردها رشد کرده است. در مقابل تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) در دومین ماه از سال 2024، افت 0.1 واحد درصدی را تجربه کرد و به پایین‌ترین سطح خود از 26 مه 2021 رسید. قابل ذکر است که در برآوردهای ارائه شده، تورم آمریکا همچنان بالای 3 درصد قرار دارد و می‌تواند پاول را در آغاز سیاست‌های انبساطی دچار تردید کند. در این بحبوحه شاخص دلار با امید به حفظ نرخ بهره در سطوح 5.25 تا 5.5 درصد برای مدت طولانی‌تر به یکه‌تازی پرداخت و در ساعت 15به وقت تهران در سقف کانال 102 واحدی قرار گرفت و پتانسیل فتح کانال جدید را خواهد داشت. همان‌طور که در‌ سازو‌کار اقتصادی مشاهده می‌شود، با افت شاخص ارزی، فلز درخشان ریزش قیمتی را تجربه خواهد کرد و در مسیر نزولی قرار می‌گیرد. این موضوع در خصوص روند معاملاتی بازارها در روز گذشته نیز صادق بود.

رشد تورم با رشد هزینه‌های انرژی
آنالیز گزارش تورمی آمریکا در ماه اخیر نشان می‌دهد که مهم‌ترین محرک افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه فوریه را باید افزایش هزینه‌های انرژی دانست. قیمت انرژی از منفی 4.5 درصد در این ماه به منفی 1.9 درصد رسید. همچنین این گزارش بیان می‌کند که هزینه مواد غذایی از 2.6 درصد به 2.2 درصد، تورم بخش مسکن از 6 درصد به 5.7 درصد، هزینه‌های خدمات از 4.94 به 4.95 درصد و هزینه‌ها در بخش مراقبت‌های پزشکی از 2.9 درصد به 3 درصد رسید. هزینه‌های پوشاک ثابت بود و قیمت حمل‌ونقل در ماه مذکور اندکی افزایش یافت. بر اثر نوسان هزینه‌ها در بخش کالا و خدمات تورم نقطه‌به‌نقطه به 3.2 درصد و تورم هسته به 3.8 درصد در این ماه رسید. حرکت نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و هسته خلاف جهت یکدیگر نگرانی سیاستگذاران و برخی از مقامات را نیز به دنبال داشت؛ زیرا این عملکرد پاول را بار دیگر بر سر دوراهی تغییر سیاست‌های پولی قرار خواهد داد.

تردید پاول
با استناد به داده‌های تورمی، تحلیلگران به دو سناریوی احتمالی در خصوص واکنش پاول ارائه کردند. در وهله اول به نظر می‌رسد که جرمی پاول در نشست خود در 19 و 20 مارس برای مدت کوتاهی از کاهش نرخ بهره صرف‌نظر کند و برخی از صاحب‌نظران تاکید کردند که پاول این امر را به نیمه دوم سال جاری موکول خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی از آنها معتقدند که در حال حاضر تورم هسته برای سیاستگذاران از اهمیت بیشتری نسبت به تورم به نقطه‌به‌نقطه برخوردار است و با مبنا قرار دادن نرخ تورم هسته، می‌توان به کاهش نرخ بهره در ماه مارس امیدوار بود. گرچه فدرال رزرو در سال‌های اخیر روند قابل قبولی را جهت کاهش نرخ تورمی به کار گرفت، اما اکنون این خطر وجود دارد که به دلیل سیگنال‌های بازدارنده سیاست‌های انبساطی، اقتصاد آمریکا رکود تورمی ملایمی را تجربه کند؛ زیرا شواهد گویای آن است که ممکن است کمیته بانک مرکزی زمان بیشتری را صرف بازگشت تورم کند. در حال حاضر بانک مرکزی قصد دارد نرخ بهره سیاستی را در سال جاری 3 تا 4 بار کاهش دهد، اما جدول زمان‌بندی دقیقی برای آن در نظر گرفته نشده است. بازارهای جهانی نیز از تردید بی‌نصیب نماندند و در بی‌ثباتی به سر می‌برند.

ریزش یک درصدی فلز زرد
 عدم پیش‌بینی عملکرد پاول در نشست ماهانه خود موجب شد شاخص ارزی که در بالای کانال 103 واحدی در حال نوسان بود به میانه کانال 102 واحدی سقوط کند و پس از انتشار داده‌های تورمی بار دیگر شیب مثبت به خود گرفته و به سقف این کانال صعود کند. عدم ثبات در روند شاخص ارز در ادامه به ریزش یک درصدی فلز زرد انجامید و موجب افت قیمتی این دارایی به قیمت 2162 دلار در ساعت 16 به وقت تهران شد. به عقیده کارشناسان بازار تا واکنش سایر مقامات بانک مرکزی به این موضوع و همچنین انتشار نتایج نشست ماه مارس نمی‌توان از ثبات بازارها اطمینان حاصل کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید