سرمای معاملات پایان اسفند

دنیای اقتصاد : افت نرخ‌ها در بازار ارز ادامه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند نرخ‌ها در بازار غیررسمی روز گذشته کاهشی بوده است. اسکناس دلار با بازگشت به نیمه نخست کانال ۵۹ هزار تومانی در کف ۱۰ روزه خود معامله شد.

به‌نظر می‌رسد بازار در حال عبور از شرایط پر فشار خود بوده و تا روز‌های پایانی سال نرخ ارز پتانسیل افزایشی جدیدی نداشته باشد. اما این در حالی است که برخلاف روند منفی شاخص‌های ارزی، قیمت قطعات کوچک‌تر سکه طلا در بازار روز گذشته مجددا افزایش یافت. نیم سکه عصر دیروز با ۳۰۰ هزار تومان رشد در رقم ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید.  شرایط برای کاهش نرخ ارز فراهم شده است. نرخ دلار از قله‌های قیمتی خود فاصله گرفته و در نیمه نخست کانال ۵۹ هزار تومانی معامله می‌شود. بررسی‌های به‌عمل آمده از سوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که تقاضای قابل توجهی در معاملات غیر‌رسمی مشاهده نمی‌شود. اما برخلاف این بازار، تقاضا جهت خرید ارز در معاملات رسمی بسیار افزایش یافته است. اختلاف چشمگیر نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی با افزایش سود خرید و فروش ارز رسمی سبب شده تا افراد بیشتری مایل به دریافت سهمیه سالانه ۲‌هزار یورویی خود باشند. هرچند چارچوب‌بندی بانک مرکزی برای این معاملات مانند الزام ایجاد حساب ارزی، تا حدی از حضور سودجویان در این بازار کاسته است. اما در مجموع می‌توان گفت که کاهش سطح انتظارات تورمی و تداوم یافتن حمایت‌های بانک مرکزی از نرخ ارز پتانسیل افزایشی نرخ ارز از بین رفته است.

وضعیت قرمز بازار غیررسمی

دیروز چهارشنبه ۲۳ اسفند رنگ تابلو‌های بازار ارز تهران قرمز بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز سه‌شنبه ۲۰۰ تومان رشد کرده بود در صبح روز گذشته فعالیت خود را با همین میزان اختلاف نسبت به نرخ پایانی روز سه‌شنبه آغاز کرد. در ادامه بازار روز گذشته شیب نمودار قیمت دلار تند‌تر شد و در نهایت با حدود ۳۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۹ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن یورو و پوند نیز در روز گذشته دچار افت قیمت شدند. قیمت یورو با ۳۷۰ تومان کاهش در رقم ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. پوند نیز با افتی ۴۰۰تومانی در رقم ۷۶ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت نیم سکه مجددا افزایش یافت. با وجود افزایش حجم عرضه سکه توسط بانک مرکزی به بازار و برگزاری حراج‌های مختلف طلا، نرخ سکه در بازار همچنان افزایشی است. نیم سکه در بازار روز گذشته با ۳۰۰ هزار تومان رشد در رقم ۲۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز با رشد قیمت ۲۰۰ هزار تومانی در رقم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید. اما برخلاف این دو قطع، سکه طلا طرح جدید در روز گذشته تغییری نداشت و در رقم ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فعالیت خود ادامه داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید