شارژ سکه با تقاضای آخر سال

دنیای اقتصاد-گروه بازار پول‌ و ارز : قطعات مختلف سکه طلا در روز‌های پایانی هفته گذشته رشد قیمت‌های چشمگیری را تجربه کردند. اما این در حالی است که نرخ شاخص‌های تعیین قیمت این کالا‌های سرمایه‌ای تغییر چندانی نداشته است. طلای جهانی در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه اخیر تنها حدود نیم‌درصد رشد داشته و نرخ دلار در معاملات آزاد نیز افتی ۵۰ تومانی را تجربه کرده است. اما در سوی دیگر نرخ هر قطعه نیم‌سکه طلا در بازار پنج‌شنبه حدود ۷۰۰‌هزار تومان افزایش یافته است.
شارژ سکه با تقاضای آخر سال
 تحلیلگران عامل شارژ قیمت سکه را تقاضای آخر سال می‌دانند. فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران برابر است با حاصلضرب قیمت طلای جهانی در نرخ دلار آزاد و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه، به علاوه حباب قیمتی آن؛ بررسی بازار در روز‌های اخیر حاکی از آن است که نرخ شاخص‌های اصلی تعیین قیمت سکه نوسان قابل‌توجهی نداشته و ارزش ذاتی آن تغییری نکرده است. در نتیجه می‌توان دریافت که رشد نرخ روز‌های اخیر قطعات مختلف خانواده سکه به دلیل بزرگ شدن حباب قیمتی آنهاست. اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده یک کالا در بازار را حباب قیمتی آن کالا می‌گویند. از مهم‌ترین عوامل تشکیل دهنده حباب، نابرابری میزان عرضه و تقاضاست. به این صورت که با رشد سطح تقاضا برای یک کالای یکسان افراد مایلند هزینه بیشتری بابت به دست ‌‌آوردن آن کالا پرداخت کنند. هر قطعه نیم‌سکه طی بازار روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند حدود ۷۰۰‌هزار تومان رشد کرده است.

محاسبات به عمل آمده از ارزش ذاتی بردار میانی خانواده سکه نیز گویای آن است که حباب نیم‌سکه در روز چهارشنبه ۲۳ اسفند حدود ۶ میلیون تومان بوده اما در بازار عصر روز پنج‌شنبه حباب این فلز گرانبها حوالی ۶ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان محاسبه شده است. علاوه بر نیم‌سکه، هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز پنج‌شنبه با ۴۰۰‌هزار تومان رشد در پله نخست کانال ۳۷ میلیون تومانی، یعنی رقم ۳۷ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان معامله شد. ربع‌سکه نیز در این روز حدود ۵۰‌هزار تومان رشد کرد. کارشناسان عامل اصلی بالا رفتن دست خریداران در روز‌های اخیر را تقاضای شب عید می‌دانند. بررسی بازار در سال‌های اخیر گویای آن است که به‌طور معمول در روز‌های پیش از عید افراد با اهداف مختلفی نظیر هدیه دادن یا تغییر شکل دارایی‌های خود، اقدام به خرید سکه طلا می‌کنند. در نتیجه این افراد رشد قیمت سکه در روز‌های اخیر را با این دلیل توجیه می‌کنند. همچنین گفتنی است که بانک مرکزی با در نظر گرفتن این رشد تقاضا در روز‌های انتهای سال، در چند نوبت اقدام به برگزاری حراج سکه کرده تا به نوعی حجم عرضه در بازار را افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد تقاضای آخر سال‌جاری به میزانی بوده که برخلاف افزایش حجم عرضه، تاثیر خود بر بازار را نشان داده است.

بازار ارز از رمق افتاد
روز‌های سرد بازار ارز ادامه دارد. پس از نوسانات افزایشی چشمگیر نرخ شاخص‌های ارزی در بازار هفته‌های اخیر، در چند روز گذشته از تب و تاب بازار ارز کاسته شده و دمای نرخ‌ها کاهش یافته است. دلار آزاد در بازار روز پنج‌شنبه هفته گذشته با حدود ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۵۹‌هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. یورو و پوند نیز مشترکا با نوسان افزایشی اندک ۱۵۰ تومانی به ترتیب در ارقام ۶۵‌هزار و ۵۰ تومان و ۷۶‌هزار و ۱۵۰ تومان معامله شدند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید