برنامه مهار تورم ۲۰۲۴

دنیای اقتصاد : به گفته جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود در روز سه شنبه، تورم در سال جدید مطابق با اولویت بانک مرکزی پیشرفت نکرده است. به نظر می‌رسد که این مقام سیاسی- اقتصادی بر سیاست‌های فعلی پابرجا بماند و با حفظ بهره در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی، از آغاز سیاست‌های پولی انبساطی کناره‌گیری کند که تبعات این ادعا را می‌توان در روند بازارهای جهانی مشاهده کرد.
برنامه مهار تورم 2024
اقتصاد آمریکا از آغاز سال ۲۰۲۴ روند پر ابهامی را پشت سر گذاشته و در مسیر غیر‌قابل پیش‌بینی قرار گرفته است. از جمله دلایلی که موجب این روند شده باید به رفتار سینوسی تورم این کشور، اثر تنش‌های ژئوپلیتیک بر رشد و تورم، سیگنال‌های سیاستگذاران در خصوص آینده سیاست‌های پولی و در حال حاضر عقب‌نشینی این کمیته از سیاست‌های پولی انبساطی اشاره کرد. هریک از متغیرهای نامبرده بر بازارهای جهانی نیز اثر‌گذار بوده و عملکرد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را تحت‌تاثیر قرار داده است.

خروج آمریکا از چرخه ضدتورمی؟
کارشناسان حوزه مالی ایالات متحده با استناد به گزارش تورمی و داده‌های شغلی این کشور در ماه مارس امید خود را در خصوص تغییر سیاست‌ها از سوی پاول در ماه‌های پیش‌بینی شده کاهش دادند و برای برآوردهای دقیق‌تر از اقتصاد آمریکا در ماه‌های آتی چشم انتظار نشست پاول و واکنش سایر مقامات کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند. در راستای این بحث باید به سخنان پاول در میزگرد روز سه‌شنبه در خصوص سیاست‌های پولی آمریکا اشاره کرد. او در آغاز این جلسه از عدم‌پیشرفت تورم مطابق با پیش‌بینی‌ها سخن به میان آورد و در ادامه تاکید کرد: «تا دستیابی به تورم ۲درصدی، بر سیاست‌های فعلی خود پابرجا خواهیم ماند.»

عقب‌نشینی این مقام سیاسی- اقتصادی از آغاز سیاست‌های جدید موجب شد تا دلار جهانی به مسیر صعودی هدایت شود و به بالاترین سطح خود در ۶ ماه اخیر برسد.

 
شاخص ارزی در سقف ۶ ماهه
همان‌طور که در‌سازوکار بازارها مشاهده می‌شود با یکه‌تازی شاخص دلار، بازارها از جمله طلا و رمزارزها باید شیب نزولی به خود بگیرند. اما شواهد گویای آن است که فلزر زرد و شاخص دلار هردو شیب مثبتی به خود گرفته‌اند، دلیل این امر چیست؟ جهت پاسخ به این سوال باید حمایت سرمایه‌گذاران و معامله گران از طلای جهانی در میان تنش‌های اخیر را مورد بررسی قرار داد. طبق گزارش ارائه شده از شورای طلای جهانی، تقاضا برای این دارایی از سوی سرمایه‌گذاران و بانک مرکزی در ماه‌های اخیر افزایش یافته و این رویداد از ریزش قیمتی آن جلوگیری خواهد کرد. از سوی دیگر تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه به این افزایش قیمت دامن زده و مانع افت بیش از حد آن خواهد شد. فلز درخشان روند معاملاتی روز گذشته را در مرز ۲۴۰۰ دلار آغاز کرد و در ساعت۱۶:۳۰ به وقت تهران با رقمی معادل ۲۳۸۸ دلار معامله شد. این درحالی است که شاخص ارزی این کشور در ساعت مذکور همچنان بالای کانال ۱۰۶ واحدی در حال نوسان بود. اثر افزایش شاخص دلار خود را در بازار رمزارزها نیز نشان داد و موجب شد تا دارایی بازار کریپتو علاوه بر تبعات ناشی  از رویداد هاوینگ، اثر یکه‌تازی شاخص ارزی را نیز متحمل شوند. براین اساس باید گفت یکی از عوامل نزول بیت‌کوین از کانال ۷۲‌هزار دلاری به کانال ۶۳‌هزار دلاری را باید صعود شاخص دلار به بالاترین سطح ۶ ماهه خود دانست.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید