سکه بورسی؛ شیپورچی عقبگرد نرخ

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : سکه بورسی از سکه افتاد. روند افت نرخ شامل حال معاملات دارایی‌‌‌های طلایی در بازار فیزیکی نیز شد؛ اما عقبگرد دارایی‌‌‌های طلایی بورسی با سرعت بیشتری رقم خورد، به‌‌‌نحوی که میانگین نرخ فروش گواهی سکه به کف کانال قیمتی ۱۰روز اخیر خود رسید. همچنین دیروز سکه بورسی ۱.۵‌درصد ارزان‌تر از سکه فیزیکی به فروش رفت. به این ترتیب باید اذعان کرد که فعالان بازار مالی بورس‌کالا، روند کاهش قیمت دارایی‌‌‌های طلایی را جدی‌‌‌تر ارزیابی کرده‌‌‌اند.
سکه بورسی؛ شیپورچی عقبگرد نرخ

 دارایی‌‌‌های طلایی بورسی روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه را در مسیر کاهش قیمت آغاز کردند. این افت نرخ شامل حال گواهی‌‌‌های سکه، گواهی شمش طلا و صندوق‌های بورسی هم شد. البته دیروز طلا در بازار فیزیکی نیز با افت نرخ مواجه شد؛ اما دارایی‌‌‌های طلایی بورسی با نرخی کمتر از ارزش دارایی معادل در بازار فیزیکی معامله می‌‌‌شوند. اعمال سقف قیمتی بر روند معاملات بورسی ظرف هفته گذشته مانع صعود هیجانی دارایی‌‌‌های طلایی بورسی شد و افزایش فاصله قیمتی میان طلا در بازار فیزیکی و طلا در معاملات بورسی را رقم زد.

سکه بورسی 1.5‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی
در اواسط ساعات کاری روز گذشته، میانگین نرخ فروش گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالای ایران با ثبت کاهش نرخ 3.4درصدی نسبت به قیمت بازگشایی به کف کانال قیمتی 428‌هزار و 500تومان عقب نشست. هر گواهی سکه برابر یک‌صدم وزن یک سکه تمام‌بهار است. بنابراین روز گذشته میانگین بهای فروش سکه بورسی 42میلیون و 850‌هزار تومانی شد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا در بازار مالی بورس‌کالا، این دارایی را در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی قرار می‌دهد. در اواسط ساعات کاری روز گذشته هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی در بازار فیزیکی با نرخ 43میلیون و 486‌هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سکه بورسی 1.5‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی معامله شد. کاهش واهمه از تشدید تنش در خاورمیانه باعث شد تا دارایی‌‌‌های طلایی روز ابتدایی هفته را قرمزپوش آغاز کنند. در این شرایط نبود ‌رشد هیجانی سکه بورسی در هفته گذشته باعث شد تا این دارایی نرخی کمتر از طلای فیزیکی داشته باشد.

حباب سکه بورسی کوچک شد
در حالی که دارایی‌‌‌های طلایی در بازارهای مختلف کشور در مسیر افت قیمت نوسان دارند، حباب سکه در بازار فیزیکی و حباب سکه بورسی کوچک شد. تعدیل انتظارات تورمی و احتمال کاهش قیمت در میان‌مدت، حباب سکه را کوچک کرد.

به این ترتیب در میانه روز گذشته حباب هر سکه تمام‌بهار آزادی با طرح امامی با کاهش 15درصدی به 6میلیون و 130‌هزار تومان رسید، به این ترتیب حباب سکه تمام‌بهار در این زمان برابر 14‌درصد شد. با در نظر گرفتن فاصله قیمت 1.5درصدی میان نرخ سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی، حباب سکه بورسی 12.5‌درصد شد.  به این ترتیب در شرایطی که سکه در بازار فیزیکی بر مبنای دلار 74‌هزار و 900تومانی معامله شد، نرخ دلار سکه بورسی 73‌هزار و 900تومانی شد. این در حالی است که در همین زمان دلار در بازار آزاد در محدوده قیمتی 65‌هزار و 700تومان معامله می‌شود.

کم‌محلی سیگنال مثبت جهانی به بازار داخلی
نوسان بهای طلا در بازار جهانی یکی از سیگنال‌‌‌های بنیادی جهت‌‌‌دهنده به بازار دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ داخل است. در حالی که روند افزایش بهای طلا در بازار بین‌المللی ادامه‌‌‌دار شده است، ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی معاملات در روز شنبه اول اردیبهشت‌ماه از ارزش دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازارهای داخل کاسته شد. دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخلی ظرف یک‌ماه اخیر، رشد قیمتی به مراتب بیشتر از ارزش این دارایی در بازار جهانی را به ثبت رسانده‌‌‌اند. بنابراین کاهش واهمه از تشدید تنش در خاورمیانه باعث شد تا طلا در ابتدای اردیبهشت‌ماه در فاز اصلاح قیمتی قرار گیرد.

در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارهای جهانی در روز جمعه نوزدهم آوریل بهای هر اونس طلا به رکورد تاریخی 2‌هزار و 417دلار به ازای هر اونس رسید؛ اما احتمال کاهش تنش در خاورمیانه در میانه روز باعث شد تا از ارزش طلا در بازارهای جهانی کاسته شود، به‌‌‌نحوی که در نهایت معاملات طلا با نرخ 2‌هزار و 395دلار به ازای هر اونس بسته شد. در عین حال انتشار داده‌‌‌های قوی از اقتصاد ایالات‌متحده نیز طلا را با فشار کاهشی مواجه کرد. برخی از اعضای فدرال‌‌‌رزرو در روزهای پایانی هفته گذشته اظهارنظرهای تندی در خصوص لزوم کنترل تورم داشتند. در این شرایط داده‌‌‌های مثبت اقتصادی، دست فدرال‌‌‌رزرو را برای عقب انداختن زمان آغاز کاهش نرخ بهره باز گذاشته که این موضوع از جذابیت سرمایه‌گذاری روی طلا خواهد کاست و از این منظر این دارایی با سیگنال منفی مواجه می‌شود.

احتمال تعویق زمان کاهش نرخ بهره در آمریکا و کاهش احتمال افزایش تنش در خاورمیانه، سیگنال‌‌‌های کاهشی برای طلای جهانی به همراه داشت؛ اما قیمت این دارایی، همچنان مورد حمایت خریدهای قوی از سوی بانک‌های مرکزی چین، هند، لهستان، سنگاپور و... قرار دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید