هر واحد صنفی طلا چقدر طلای آب‌شده معامله می‌کند؟

ایلنا: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: به طور میانگین واحد‌‌های صنفی روزانه ۵ تا ١٠کیلوگرم طلای آب‌شده معامله می‌کنند. نادر بذرافشان درباره میزان معاملات طلا اظهار کرد: آمار دقیقی در این باره وجود ندارد و محاسباتی انجام نشده و امکان جمع‌‌آوری این اطلاعات هم وجود ندارد، اما به طور میانگین واحد‌‌های صنفی روزانه ۵ تا ١٠کیلوگرم طلای آب‌شده معامله می‌کنند. او ادامه داد: واحد‌‌های تک‌فروش هم به طور متوسط روزانه ٢ تا ۴٠گرم معامله دارند. بنکداران هم روزانه به‌طور متوسط از روزی ٢٠٠ تا ٣٠٠گرم تا ٢کیلوگرم طلا خرید و فروش می‌کنند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره میزان صادرات طلای ایران به بازارهای بین‌المللی گفت: به دلیل موانع داخلی طلا و منسوجات طلای ایران صادر نمی‌شود و سال گذشته تنها حدود ٨٧۵کیلوگرم منسوجات طلا از ایران صادر شد که عدد قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود و در مقایسه با صادرات کشورهایی مانند ترکیه، میزان صادرات ایران چیزی نزدیک به صفر است. بذرافشان افزود: صادرات محصولات طلای ایران بسیار ضعیف است؛ البته نه به این معنا که تولیدکنندگان ایرانی توانایی صادرات را نداشته باشند، بلکه قوانین دست‌وپاگیر داخلی و مشکلاتی که در حوزه صادرات و گمرک وجود دارد، جلوی صادرات را گرفته است؛ وگرنه در ١٠سال گذشته توان تولید طلا در کشور افزایش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه با وجود اینکه چنین توانایی و تقاضای خارجی برای صادرات طلا داریم اما قوانین اجازه صادرات را نمی‌‌دهند و از این بابت افسوس می‌‌خوریم، گفت: مشتری خارجی زیادی برای طلای ایران وجود دارد و تولیدات طلای ما در سطح تولیدات طلای ایتالیاست، اما در نبود ایران، ترکیه بازارهای خارجی را از آن خود کرده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: در حالی که ترکیه طی دو دهه گذشته در بازار طلا حرفی برای گفتن نداشت و جایگاه بسیار پایین‌‌تری از ایران داشت و از طلاهای ضعیف و دست‌دوم ایران برای فروش در کشور خود استفاده می‌‌کرد، امروز به‌طور جدی وارد این بازار شده و بین سال‌های ٢٠٢١ تا ٢٠٢٣ بیش از ٧٠٠تن طلا صادر کرده‌‌ است. بذرافشان افزود: برای ورود به بازارهای جهانی مشکلی مانند کمبود ذخایر یا کمبود تولید نداریم، اما قوانین اجازه صادرات را نمی‌‌دهند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید